Victoire 26

Bouw periode: 1968 - 1976
Aantal gebouwd: 170
Lengte: 7,75 meter
Breedte: 2,55 meter
Diepgang: 1.15 m (opt 1.45 m of met kielmidzwaard 0.90m)
Ontwerper: Dick Koopmans sr.

De V-26 is een verbeterde, vergrote versie van de V-25.

----------------------------------------------------------
Kennisbank
----------------------------------------------------------
Skeg

Vraag:
Ik heb een Victoire 26 uit 1973, de 'Lepelaar'
De de boot heb ik vorig jaar gekocht met een opia gota benzine motor en ben nu bezig om er een nieuwe Vetus diesel in te zetten.

De boot is in erg goede staat, geen doorgezakte mastvoet e.d..
Er is wel een ding, mijn skeg zit een beetje los. Ik heb geprobeerd de bouten aan te draaien, maar dit heeft niet erg veel effect.

Weet iemand misschien hoe dit precies zit, want ik heb de bouten er nu af, maar ik krijg de skeg niet zo maar los.
Voordat ik de boel misschien forceer wil ik graag weten hoe deze constructie precies zit en of er hout is gebruikt en zo.

Antwoord:
De skeg van een Victoire 26 is met een bout aan de romp bevestigd. Voor de afdichting met de romp is kit gebruikt. Bij veel oudere Victoires zit er speling in de skeg. Op onze Victoire 26 heb ik dit verholpen door de kit te verwijderen en de ontstane ruimte te vullen met een epoxy fillet. Indien je deze fillet netjes legt, en indien nodig na uitharding nog wat opschuurt, kun je de romp-skeg verbinding vervolgens verstevigen door bijvoorbeeld enkele glasmatjes met epoxy aan te brengen. Ik heb dit gedaan op plus minus 15 cm op de skeg tot en met plus minus 15 cm op de romp. Het resultaat is een uitstekend verstevigde skeg zonder speling.
------------------------------------------------------------------
Doorgezakte mastvoet V 26

vraag:
Op mijn Victoire 26 is de mastvoet ongeveer 0,8 cm doorgezakt. Ik twijfel tussen 2 alternatieven: 1) 8 mm RVS plaat op het dak + 18 mm multiplex tegen het binnendak. Dit alternatief is eenvoudig zelf te realiseren maar is het afdoende? en 2) Een krachtenafvoer naar de schotten via een stalen frame of via het vervangen van de binnenwand door polyesterplaten. Gezien alles wat er in de WC en de hangkast zit, is dit alternatief moeilijker zelf te realiseren en meer werk. Heeft u ervaring of ideeën?

antwoord:
We hebben het als volgt opgelost: Binnen hebben we een frame gemaakt van stalen profielen dat als een soort poort tegen de wanden van de Toilet en kast onzichtbaar was geschroefd. Er liep dus een diagonaal profiel onder de mastvoet door. Van buiten hebben we het rechthoekige vlak open geslepen, leeg gehaald en vervolgens gevuld met epoxie en watervast verlijmd hechthout. Het gat weer keurig dicht gelamineerd en de mastvoet er terug op. Super stevig en de zeilprestaties waren het seizoen er op duidelijk beter!

antwoord 2:
Het doorzakken lijkt mij, gelet op mijn eigen ervaringen, niet ongevaarlijk.
Volgens mij zijn er 2 opties.
1) Mastvoet van binnenuit met paal, rustend op kielvlak, te stutten.
2) Een nieuwe mast bestellen; deze is veel lichter en drukt dus minder op het dak. Ik heb een offerte van Masten & zo voor mijn V26. Kosten kaal: ongeveer 1.200 euro. Daar komt nog wel het een en ander bij.

antwoord 3:
Ook wij hebben op onze V26 de Second Blue last van het doorgezakte dek onder de mastvoet. De reden is duidelijk: daar waar de mastvoet op het dek rust is geen ondersteuning. De schotten zitten op ca 20cm. Mijns inzien zijn er verschillende opties:
1. Er niets aan doen, onder normale belasting zal de doorbuiging niet verergeren mits je niet steeds weer spanning op het staand wand zet
2. Een constructie onderdeks, die op beide hoofdschotten rust en zo de kracht verdeeld. Het nadeel is dat er dan aan het interieur gezaagd moet worden en dat je gegarandeerd je hoofd gaat stoten!
3. Een constructie op het dek, waarbij ik gekozen heb voor een dikke RVS plaat (ca. 10 mm dik) te grootte van de verhoging waarop de mastvoet staat afm. ca. 30 bij 50 cm. Helaas blijft het dek doorzakken en ben ik voornemens de plaat te verstevigen met een hoekprofiel.
Ik denk dat er meer mensen met het probleem rondlopen en die hebben waarschijnlijk andere en betere oplossingen gevonden.


-------------------------------------------------

Foto's van Victoire 26

folder
Folder
Second Blue onder spinaker

Downloads Victoire 26

DatumNaam
09-09-2016BASISGEGEVENS Victoire 26 (9-9-2016)download
14-01-2013Brochure V25 model 1973
14-01-2013Brochure V26 kleur Ne Du Eng 1975
14-01-2013Brochure Victoire 26 1974
14-01-2013Dutch yacht builder Victoria and the V25 V26
22-02-2015V26 Uitvoering Uitrusting Prijlijst 1974

Bouwnummers Victoire 26

DatumNaam
15-04-2015V26 1973 bouwnr ##download
10-05-2014V26 1973 bouwnr 2748 'Mare'download
08-08-2015V26 1974 bouwnr ## 'Bateau Jaune'download
19-07-2018V26 1974 bouwnr ## 'Blue Jay'download
15-08-2016V26 1974 bouwnr ## 'Christina'download
29-12-2015V26 1974 bouwnr ## 'La Cabane'download
05-09-2014V26 1974 bouwnr 2751download
15-10-2018V26 1974 bouwnr 2775 'Vrijheid'download
28-08-2015V26 1974 bouwnr 2787 'Olympia'download
27-09-2015V26 1974 bouwnr 2791 'Grandpatte'download
10-11-2014V26 1974 bouwnr 2796 'Windotter'download
15-04-2015V26 1974 bouwnr 2802 'Waterlelie'download
15-10-2018V26 1974 bouwnr 2820 'Vrijuit'download
27-09-2015V26 1974 bouwnr 2822 'Libas'download
12-01-2015V26 1974 bouwnr 2833download
02-09-2015V26 1975 bouwnr 2836 'Vascablu'download
20-11-2016V26 1975 bouwnr 2843 'Validan'download
09-12-2016V26 1975 bouwnr 2847download
24-06-2017V26 1975 bouwnr 2856 'Fuut'download
05-09-2014V26 1976 bouwnr 2870 'Skedaddle'download
13-04-2015V26 1976 bouwnr 2880 'Razende Bol'download
03-10-2016V26 1976 bouwnr 2886download
09-09-2014V26 1976 bouwnr 2887 'Balder'download
06-03-2018V26 1976 bouwnr 2894 'Tramontan'download
25-07-2017V26 1976 bouwnr 2897 'Corina'download
13-08-2016V26 1976 bouwnr 2900 'De Schrik Van Westzaan'download
18-08-2015V26 1976 bouwnr 2903 'Sin en Wille'download
27-09-2015V26 1977 bouwnr 2905download
15-04-2015V26 1977 bouwnr 2910 'Fly Away'download
15-08-2016[V26 2018: 29 van 170 = 15 %]

Kennisbank over Victoire 26

OnderwerpGestart doorDatum
Kiel- RompverbindingJ├╝rgen Theyssen28-11-2018
wellenlager wechselnHeinz Koppers26-05-2016
dekbevestiging verstaging v26Sander de Vries25-09-2014