Groot onderhoud in Lissabon, Stootrand 16-09-2019 10:57:04

Beste leden,

Een tijdje geleden heb ik met veel plezier deze '' victoireclub '' gevonden. En zojuist met hulp van Aike van der Hoeff ontdekt dat mijn Victoire 26, Delta Queen, de oudste V26 bekend is! 

Eind 2012 heb ik dit scheepje in Lagos, Portugal op de kop getikt en er sindsdien veel plezier van gehad. Maar ook veel werk. Nu werd het hoog tijd voor een groot onderhouds beurt. Het leek me leuk om hier het proces met jullie te delen mocht daar interesse voor zijn. Ze heeft hier in Lissabon de laatste maanden op het droge het glasvezel goed staan uit drogen. Ik ben begonnen met het onderwaterschip tot aan de gelcoat te schuren, dit was het zwaarste werk uiteraard. Op één van de fotos is te zien hoe goed en droog het glasvezel er uit ziet, geen druppel osmosis! Voor een 46 jaar oud schip, ziet het er allemaal fantastisch uit. Wederom een bewijs hoe degelijk deze schepen gebouwd zijn.

Hierna ben ik boven de waterlijn bezig gegaan. De waarschijnlijk originele gelcoat zit vol met kleine sterretjes. De hele romp opgeschuurd en vervolgens weer bij de stootrand discussie terecht gekomen. Hier is mijn vraag; Heeft deze stootrand los van zijn bescherming een positieve invloed op de dek-romp constructie? Ik betwijfel het. De schroef gaatjes vormen een oorzaak van lekkage en er bouwd zich vuil op achter de aluminium strip. Na zeven jaar steeds opnieuw af-kitten om water en vuil te voorkomen heb ik besloten om hem er helemaal af te halen. Ik heb de gaten opgevuld met glasvezel en epoxy plamuur en nu wil ik het helemaal overschilderen en er één geheel van maken. Wat denken jullie hiervan? 

De tweede laag epoxy primer zit er boven de waterlijn al op en vult de sterretjes in de gelcoat heel goed op, zeer tevreden met dit dubbel component product van Hempel. Nu weer licht opschuren en meer plamuur aanbrengen om de grotere gaatjes op te vullen. 

Feedback, meningen en advies van harte welkom! 

 

Stoffig
Onder stootrand (2)
Resultaat na grondverf met roller
Droog
Grondverf

Re: Groot onderhoud in Lissabon, Stootrand 17-09-2019 20:08:26

Hallo GertJan,

Een Victoire is een boot met een stootrand. Als je hem weglaat is hij niet meer 'zoals het hoort'. Ik ben niet zo iemand die vindt dat een Victore in alles origineel moet blijven. Bij de stootrand vind ik dat echter wel, maar het blijft een opvatting.
Victoires werden ook geleverd met stootranden van teakhout. Zo een zou je er ook op kunnen zetten. De stootrand levert daarnaast een wezenlijke bescherming van de romp, want hij zit op het breedste deel van de boot.
De stootrand draagt niet bij aan de constructie.
Het aluminium profiel is nog te koop in Nederland, en het rubber ook.

Groeten, Aike van der Hoeff (archiefbeheerder)

Re: Groot onderhoud in Lissabon, Stootrand 18-09-2019 20:27:11

Hallo GertJan ,
Hallo Aike,

Zijn dek en romp dan een geheel????
Is het niet immers zo, dat die twee delen juist op de plek van de stootrand "aan elkaar zitten" (op welke manier ????)
In hoever zou dan de stootrand een beschermende funktie (moeten) hebben ?

Groet, jürgen

Re: Groot onderhoud in Lissabon, Stootrand 18-09-2019 20:56:05

Als je met de boot een paal in een box raakt, of (zonder stootkussen) een sluiswand, is het de stootrand die tegen de paal of de sluiswand komt. Zit die stootrand er niet, dan komt de huid van de romp tegen de paal of de sluiswand, en dus de gelcoat of de lak.
Stootranden zitten bij de meeste jachten daarom daar waar de boot het breedst is. Dek/opbouw en romp zijn bij de Victoires niet een geheel. Het klopt dat de stootrand op de plek zit waar opbouw en romp aan elkaar vast gemaakt zijn, en dat is tegelijkertijd (ongeveeer bij de ramen) ook het breedste deel van de romp.

Groeten, Aike

Re: Groot onderhoud in Lissabon, Stootrand 19-09-2019 00:07:26

Beste Jurgen en Aike,

Bedankt voor de reacties. Uiteraard is de stootrand op het breedste punt en het bied enige bescherming tegen palen en dergelijke. Ik probeer echter altijd schoon te manouvreren en raak zelden wat aan, bovendien zijn er hier in het zuiden van Europa geen palen en/of sluizen. Bij het aanleggen aan muren of in marinas hang ik genoeg fenders op. Op de meeste recente jachten is deze stootrand niet meer te bekennen. 

Romp en dek is zeker geen geheel op deze boten, maar de stootrand doet absoluut geen positieve bijdrage aan het welzijn van de twee onderdelen. Zie de foto's van de grote beschadigde delen in de gelcoat onder de stootrand. Elk schroef-gat in de romp is één te veel. De integriteit van de romp is voor mij veel belangrijker :-) 

Re: Groot onderhoud in Lissabon, Stootrand 20-09-2019 14:37:11

Hallo GertJan,
Dat had ik nog niet bedacht, dat er op recente jachten geen stootrand meer te bekennen is.
Wij waren gisteren in Bruinisse, een van de grootste jachthavens in Nederland volgens mij. En er liggen realtief veel nieuwere zeiljachten. Mijn ruwe schatting is dat 80% van de zeiljachten een stootrand had in die haven. Vaak niet erg opvallend, en vaak helemaal bovenaan de romp, op de plek waar de voetrail zit, of als die er niet is daar waar het dek aansluit op de romp.
Die 80% is minder dan ik vooraf geschat zou hebben, had gedacht dat het 95% zou zijn.

Groeten, Aike

Re: Groot onderhoud in Lissabon, Stootrand 21-09-2019 22:12:40

Hallo Aike, 

Leuk dat je er nog even op gelet hebt in de haven. 20% zonder stootrand is dan toch nog weinig vind ik. Als ik hier om me heen kijk zie ik bijvoorbeeld de nieuwe X-yachts en First's zonder stootrand. Maar goed, wij hebben het hier over een jacht uit de jaren 70. Ik ga kijken hoe het bevalt en anders kan ik er altijd weer één opzetten in de toekomst. Op de versterkte dek-romp aansluiting. 
Prettig weekend, 

Gertjan