lekkage via genuarail 08-04-2019 14:58:01

Helaas heb ik wat lekkage aan stuur- en bakboord ter plaatse van de radiokast en combuis langs de zijwanden en uit de gaatjes waar de afwerklat voor de genuarail tegen het plafond is geschroefd ter plaatse van de banken. Het is zoals gewoonlijk erg lastig om te bepalen waar het water vandaan komt.
Zelf denk ik dat de genuarail de grote boosdoener is. Nou kan ik natuurlijk wel alle schroeven netjes verwijderen en voorzien van nieuwe kit terugplaatsen maar ook onder de arail is een soort van rubber strook gemonteerd. Heeft iemand ervaring met het demonteren van de complete rail, wat voor rubber er onder de rail is geplaatst en of dit een mogelijke oorzaak kan zijn.
Uiteraard sta ik open voor andere suggesties. De raampjes zijn het in iedergval niet want die zijn vorig jaar geheel gerenoveerd en voorzien van nieuwe rubbers.
Mijn 1044 is gebouwd in 1992.

bij voorbaat dank voor jullie reacties,

groet 
Frank.
 

Re: lekkage via genuarail 09-04-2019 12:00:45

Hallo Frank,
Ik heb de genuarail aan beide kanten eraf gehad (1044 uit 1988). Daar zat inderdaad een strook rubber onder, zoals ook onder de overloop, en onder de lieren die op de kuiprand staan. Victoire gerbruikte dat rubber toen, ik denk dat het vooral veel sneller werkt dan wanneer je kit gebruikt. Je schijnt het nog wel te kunnen kopen, maar ik weet niet waar.
Ik heb onze genuarails er nu opgezet met butylkit. Komt uit de autowereld, maar de watersportzaken hebben het ook. Het is een soort stopverf dat je met de hand kunt kneden. Veel werk om het op de onderkant van de rails aan te brengen (je rolt rupsjes met de hand, en legt die langs de rand van de rail én om de gaten) maar je hebt geen gedoe met kit die overal aan gaat zitten. Grootste voordeel van butylkit: het blijft veerkrachtig. Op zijn minst 30 jaar, zegt mijn favoriete Amerikaanse jachttechnicus Rod Collins (www.marinehowto.com).
Het lekt nog niet, sinds 2013. Maar ja, dat is slechts zes jaar.
Groeten, Aike van der Hoeff

Re: lekkage via genuarail 09-04-2019 19:53:40

Hallo Aike,

Dank voor je reactie. Had jij  lekkage via het rubber onder de rail of via de schroeven? Ik zie enorm op tegen het verwijderen van de complete rail.
De rail is namelijk extra lang en enkele boutjes zitten onder de keukenkastjes. Is de klus in 1 dag te doen?

Groet,
Frank.

Re: lekkage via genuarail 09-04-2019 23:28:59

Nee ik had geen lekkage, dacht ik. Alles moest van het dek af omdat ik het teak ging renoveren (rubber eruit, groeven verdiepen, nieuw rubber erin). Er bleken echter wel een paar kleine lekkages te zijn bij de genuarail bouten, maar daar zag je aan de onderkant niets van omdat het vocht opgezogen werd door het hout.
De genuarails beide verwijderen kun je in een halve dag doen. En dan dezelfde tijd voor het monteren. Het scheelt wel heel veel als je met zijn tweeen bent. Je kunt bij alle bouten goed bij, bijna, er zijn een paar lastige. Maar je hoeft niets weg te breken. Zorg voor grote carrosserie sluitringen als je weer gaat monteren, er zitten namelijk belachelijk kleine ringen onder (voor een onderdeel waar zo veel kracht op komt). En aan bakboord zit één bout die langer is.

Groeten, Aike

Re: lekkage via genuarail 11-04-2019 21:22:32

Beste Frank, 

Als je tegen het werk opziet kan je misschien  eens op de site  van Captain Tolley kijken. Mogelijk is het het proberen waard. 

Groet Allardt  V1044 Compass Rose. 

Re: lekkage via genuarail 13-04-2019 17:08:45

Ik zag er inderdaad erg tegenop maar ben toch maar begonnen. Met wat tips en morele steun van Aike blijkt het verrassend eenvoudig.
Alle boutjes zijn zonder sloopwerk te breiken. Een kant heb ik gisteren en vandaag gedemonteerd en weer teruggeplaatst. Onder het rubber van de rail heb ik geen leksporen gesignaleerd. Ik heb onder de rail nieuw rubber geplaatst en alle boutjes bij de kop voorzien van een kraag kit. Eerst de kit laten uitharden en daarna de boutjes aandraaien. Dat is een klus voor volgende week. En dan maar hopen dat het daar voorlopig niet meer lekt.

Re: lekkage via genuarail 14-04-2019 18:46:29

Afgelopen winter hadden we een v 1044 bij ons voor winterstalling en onderhoud.
Deze boot kampte al jaren met lekkages, na aandachtig zoeken bleek 1 lekkage bij de putting van het babystag vandaan te komen en beide luikhoofden waren onder de aluminium pasrand van de luiken los gebroken.
Onder die rand is de dekmal aan de binnenmal vast gezet met een vulmiddel.
Dit vulmiddel was gebarsten , daardoor kon het water binnendringen en tussen het dek en het plafond doorlopen naar het laagste punt. (Boven de kaartentafel ).
We hebben het vulmiddel verwijderd en een strook glasmat helemaal in het 4 kant erover aangebracht.
Vervolgens netjes afgewerkt en de dekluiken weer gemonteerd met celdichte foamtape met aan 1 zijde een plakrand.
Dit werkt fantastisch. Geen geklieder met kit en je kan het luik er ook weer eens afhalen.
De eigenaar was blij dat de lekkages verholpen zijn en eindelijk een droge boot heeft.
Groet, Jaap Tromp 
 

Re: lekkage via genuarail 15-04-2019 19:32:02

Hallo Jaap,

dank voor je reactie. Wat bedoel je met luikhoofden en pasrand? Ik heb achter de mast een klein luikje en heb zo’n vermoeden dat de lekkage hier zijn oorsprong vindt. Ik ga dit weekend het luikje demonteren en verder zoeken.

groet Frank.

Re: lekkage via genuarail 16-04-2019 20:19:05

Hallo,
Onder de luikhoofden versta ik de polyester verhoging waarop het dekluik is gemonteerd. De pasrand is de ene helft van het dekluik waar het glas niet inzit.
Het zou ook kunnen dat het vulmateriaal (lees hechthout), wat tussen de dek en de binnenmal vermolmd is zodat je mast het dek eigenlijk naar beneden drukt en daardoor een hol gedeelte ontstaan is waar water blijft staan. De voorste rand van het aluminium luikje blijft recht en daardoor ontstaat er dan een kier tussen je dek ( waar je mast staat) en het luikje waardoor het water naar binnen dringt.
Veel Victoires ( alle types) hebben daar problemen. Dit komt door inwatering via slecht gemonteerde beslagen rondom de mast. Waardoor het hout gaat rotten.
Denk aan de bouten van het mastspoor , dekogen waar blokjes aan bevestigd zijn voor vallen die naar de kuip lopen of de zwanenhals waar de mast bekabeling door naar binnen gevoerd wordt. Het gat waardoor de kabels uiteindelijk door dek gevoerd worden, wordt vaak niet aan de binnenkant behandeld met een waterdichte coating waardoor het lekwater wat van de mast naar beneden loopt makkelijk kan doordringen tussen de diverse lagen. Deze zwanenhals is vaak ook nog gemonteerd met een paar kinderachtige schroefjes die vaak ook nog niet goed pakken. Een heel verhaal. Ik hoop dat je er wat wijs uit kan worden.
Groet en succes, Jaap Tromp 
​​​​ 
 

Re: lekkage via genuarail 17-04-2019 19:44:36

Beste Jaap,  

een jaar of 4 geleden heb ik alles aangepakt wat je opnoemt. De mast eraf en de mastondersteuning open gemaakt en het hechthout vervangen voor een aluminium plaat en de rest weer opgevuld met drukvast materiaal en alles weer professioneel laten afwerken ook alle beslag rond de mast is er af geweest en opnieuw gemonteerd. Mogelijk is dit niet helemaal goed gedaan en ga ik alles toch weer nalopen.
dank voor je tips en we houden jullie op de hoogte.

Frank.