Zalingen 03-01-2019 14:59:18

De (aluminium) zalingen van onze Blue Note  zijn met een scharnierconstructie met de mast verbonden. Waarschijnlijk is dit de originele constructie, in ons geval dus zo'n dik 40 jaar oud. Zie verder bijgevoegde foto. De rotatie-as waar je de zaling om weg draait ('s winters) is RVS. De zalingen en de "zalingvoet" (vaste deel op de mast) zijn uit aluminium. 
De zalingen en de zalingvoeten  hebben enige speling. De speling van de voet kan ik niet verder verklaren omdat de bevestigingsconstructie van die voet me niet duidelijk is. Het lijkt alsof elke voet met 2 pennen aan de mast zit geklemd.  
De speling van de zalingen op de zalingvoet zit in de diameter van de RVS as en de gaten in zalingen en/of de zalingvoet. Het lijkt erop of die gaten wat zijn uitgelubberd waardoor de passing van de RVS as en de pasgaten erg ruim is geworden.
Mijn vraag is: heeft die speling invloed op de sterkte van de constructie "mast en verstaging"  of is dat geen reden tot zorg. Wie heeft hier ervaring mee.
Is dit een reden om de zalingconstructie te vervangen

IMG_6436
IMG_6435

Re: Zalingen 06-01-2019 09:10:17

Beste Wim,
Heb geen ervaring met deze constructie maar als ik je vraag lees dan is er in mijn beleving maar een oplossing.
Ja, de speling heeft invloed op de sterkte dus is er een reden tot zorg.De speling zal toe nemen en de verbinding verder verzwakken.
Ik raad je aan contact op te nemen met de mast fabrikant om nieuwe onderdelen te kopen en advies te vragen over het monteren.
Als er geen onderdelen meer te koop zijn stap dan over op  rvs zaling beslag I.p.v. giet aluminium.Gebruik wel isolatie pasta en monel popnagels.
Succes en groet Allardt V1044 Compass Rose. 

Re: Zalingen 14-01-2019 22:00:29

Beste Allardt,
Bedankt voor je reactie.
Inmiddels heb ik ook uitgevogeld dat de masten uit die tijd als "Neutmast" bekend stonden, mastenmaker in Middelharnis. Het bedrijf gebeld en de mastenmaker aldaar bevestigde dat die scharnierconstructie in de 70er jaren veel werd toegepast. Al jaren monteren zij de zalingen met een RVS constructie op de mast (poppen), die om de zaling valt, zo passend als mogelijk. 
Hij vond het niet direct een probleem als de speling in die oude constructie maar niet te veel is, en niet het gevolg van corrosie in de scharniergaten of RVS as.
In ons geval is er geen corrosie of slijtage in die scharnierconstructie, de speling zal er dus altijd zijn geweest. Wel in de gaten blijven houden, zo adviseerde hij.  
En dat doe ik dan voorlopig maar.
Met vriendelijke groet. Wim Zegeling