Mast voet oudere Victoires 20-10-2018 20:12:09

Heeft iemand ervaring met een mast voet die wat verzakt. Ik begrijp dat er tussen de maststeun en de mastvoet tussen de polyester schalen triplex zit dat nog weleens wil gaan rotten. 
Wanneer zou je moeten gaan repareren of hoe controleer je dat het nog ok is.
Ik heb gehoord bij een Victioire 933 dat dit  gerepareerd was. 
Indien iemand ervaring heeft hoor ik het graag, dus wat deed besluiten om te repareren en hoe en door wie het gerepareerd was. 

Vriendelijke groet, Peter Kuppers V34 Recover

Re: Mast voet oudere Victoires 23-10-2018 15:37:37

Ik heb een aantal jaren geleden hetzelfde probleem gehad. Kwam erachter doordat de spanning in de verstaging verliep en er water rond de mastvoet bleef staan in de ontstane "deuk". Ik heb het opgelost door tijdens de winterstalling het kleine bovenluik (in  kajuitdak kort achter de mast) te demonteren en de vertikale rand van luikgat vanuit kajuit open te zagen. Je kunt dan de restanten van wat eens hout was, weg hakken/schrapen of zuigen.
Vervolgens heb ik er een stuk hardhout ingelijmd, azobe dacht ik, ruim passend en met veel epoxy om alle ruimte tussen de schalen en het nieuwe hout gevuld te krijgen.
Ik wilde ook de plaats van de mastvoet aan de bovenkant, op het dek dus, wat verbeteren en heb een stuk massief teak op de plaats van de mastvoet gelijmd, ruim overbemeten, 3 cm dik. De mast komt dus iets hoger te staan.  Wel uitkijken of je verstaging dat aankan, bij onze Blue Note is het elk voorjaar even flink kracht zetten aan het achterstag om de verbinding stag/spanwiel tot stand te brengen. de andere stagen hebben voldoende lengte.
Succes ermee, met vriendelijke groet.
Wim Zegeling, V34 BlueNote
 
Een kleine aanvulling.
Het bovenstaande nog eens overlezend, om de stuk azobe goed op de plaats van het verrotte hout te krijgen, heb ik de polyester buitenschaal ter plaatse van de mastvoet opengezaagd en het azobe van bovenaf ingelijmd, aan alle kanten dik in de epoxy . Vervolgens het stuk bovenschaal weer vastgelijmd, en het nieuwe stuk teakhout daar weer op gelijmd. Het nieuwe stuk teak valt over de lijmnaad in de buitenschaal heen.
Waar je op moet letten is: je moet nieuwe gaten boren om de aluminium mastvoet te monteren. Die moet exact in het midden. Dus van buiten af boren en in de gaten van de bouten in de binnenschaal terechtkomen. Ik heb het gedaan door zo klein mogelijk voor te boren met de waterpas er naast. Zo kwam ik wel in de oude gaten terecht, maar niet exact in het midden. En vervolgens de afwijking van binnen uit corrigeren met een wat grotere boor enz.
Nogmaals succes ermee, met vr gr wim zegeling
 

Re: Mast voet oudere Victoires 24-10-2018 21:33:42

Hallo Peter,
Ik heb op dezelfde manier gewerkt als Wim. Alleen een paar stukken Trespa gebruikt in plaats van hardhout. En ook minstens de helft opgevuld met glasmat en epoxy. De epoxy heb ik wel steeds een beetje verdikt, zeker als ik de Trespa lijmde. Het gaten boren probleem heb ik op dezelfe manier aangepakt als Wim, maar ik zou nu op de een of andere manier de positie van de mastvoet vastleggen, zodat die later als mal voor de te boren gaten gebruikt kan worden.
Verder heb ik dezelfde werkwijze gebruikt bij het voorste dekluik. Aan de scharnierkant was het ingewaterd. Opengezaagd en opgevuld met stukken teak, epoxy en glasmat.
Groet, Aike van der Hoeff (V1044 'van zijl') 

20160115_mastvoet
20160129_mastvoet6
20151228_mastvoet
20160213_mastvoet-3

Re: Mast voet oudere Victoires 28-10-2018 18:35:21

Beste Wim, Aike,

Hartelijk dank voor de uitgebreide informatie. Weten jullie of bij alle wat oudere Victoires het triplex is gaan rotten? Het is bij mijn Victoire niet echt duidelijk, heb er ook niet echt last van, maar een 933 eigenaar bij mij in de haven vertelde mij dat zij dit hadden moeten repareren.
Er blijft bij mijn geen water in staan, het lijkt wel wat ingezakt, maar niet echt duidelijk, ik kan een keer proefboren.
Trespa lijkt mij een mooie oplossing omdat dat niet kan rotten, hecht dit goed aan epoxy?

Wellicht dat ik het ook wel eens wil laten doen. Indien iemand een goed adres hiervoor heeft hoor ik het graag.

Nogmaals dank voor jullie info! Vriendelijke groet,

Peter, Victoire 34 Recover


 

Re: Mast voet oudere Victoires 29-10-2018 14:55:02

Mijn indruk is dat alle oudere Victoires hier last van hebben. Hangt wel af van of de kit onder de mastvoet regelmatig vervangen is. Als dat niet het geval is lekt er op den duur water langs de bouten waarmee de mastvoet vast zit. Dat zie je binnen in de kajuit niet, want het wordt onderweg opgezogen door het hout. Ideale omstandigheid voor houtrot.
Epoxy hecht redelijk op trespa. Ik heb voor de zekerheid heel goed geschuurd. Op hout hecht het beter, dus als je stukken hardhout hebt is dat handig.
Een van de leden heeft er een blok aluminium in gezet, kan ook dus.
En weer een ander lid heeft in de werkplaats een heleboel lagen glasmat en epoxy op elkaar geplakt, daar uiteindelijk een blok uit gezaagd en dat blok in het gat gezet en rondom opgevuld met verdikte epoxy. Dat is hetzelfde als het gat opvullen met glasmat en epoxy.
Moverbo in Dintelsas heeft er ervaring mee. Zij zijn niet goedkoop, maar goed, voor zover ik weet. Het viel mij uiteindelijk mee, het was goed zelf te doen. Ik stond toen wel binnen, met de boot.
Groeten, Aike

Re: Mast voet oudere Victoires 31-10-2018 17:21:13

Beste leden,
Ook op ons schip drukte de gietaluminium mastvoet een geringe holte in het kajuitdak.
Ik vind dat gezien de sandwich construktie - polyester hechthout polyester- wel begrijpelijk.
Er staat op een klein oppervlak heel veel druk. Niet alleen bij Victoire's maar bij veel typen zeiljachten met deze constructie komt het voor.

Heb het vrij simpel als volgt proberen op te lossen.
De aluminium mastvoet los gemaakt en de holte met Fibre-Filler van Polyservice geegaliseerd.
De aluminium mastvoet niet meer terug geplaatst,heb een grotere nieuwe mastvoet gemaakt van RVS plaat  30x20 x1cm. Over het midden van de plaat de mastspoor gelast met een uitsparing daarin voor de mast borgpen.Montage gaten overgenomen van de oude mastvoet
Denk en hoop dat de druk nu over een groter oppervlak verdeeld is en de constructie het kan dragen.
Vr.Groet,  Allardt  V1044 Compass-Rose


 

IMGP0653 (3)