Diesel kachel 10-09-2017 18:55:11

Ik heb op mijn Victoire 34 een petroleum kachel. Deze zit onder het wasbakje bij het toilet. Hij werkt nog goed. Wie heeft er ervaring met dieselkachels. Lijkt mij eigenlijk praktischer indien je een kachel op diesel hebt en geen gedoe met extra petroleum. 

Wie heeft ervaring met zoiets inbouwen op een Victoire en het gebruik ervan ten opzichte van petroleum kachels. Moet er bijvoorbeeld extra aansluitingen op de RVS dieseltank? Starten ze makkelijk op.
Waar zit de aanzuiging en afvoer?

Groet, Peter Küppers

Re: Diesel kachel 12-09-2017 09:10:55

Hallo peter

Ik heb drie jaar geleden een Wallas 30 DT onder de wastafel van het toilet geïnstalleerd. Woon ook in de winter op 'Thetis'. Tot nu toe geen problemen. Aanpassingen zijn verplicht. Had eerder een Wallas 1800 B van 1976.

Beste groetjes van boord

Karl-Ernst (Thetis)

Re: Diesel kachel 13-09-2017 17:51:54

Hallo Peter,
​Ik kan ze niet vergelijken, de diesel en de petroleum. Wij hebben een Wallas 2400, petroleum dus. De meeste dieselkachels die ik geplaatst gezien heb hebben een gecombineerde uit- en inlaat. Kan op de spiegel, maar kan ook omhoog, zoals Karl-Ernst het blijkbaar gedaan heeft. De meeste mensen die een dieselkachel hebben werken met een leiding die naar de tank loopt, je hebt dus geen apart tankje. Kan wel natuurlijk. Het opvallendste van de laatste twee jaar vind ik het gebruik van GTL diesel in de kachels. Mensen die dat doen zijn enthousiast over het snelle starten, en over het feit dat er geen vervuiling meer in de kachel optreedt. Ze hoeven niet meer jaarlijks brandermatjes te vervangen bijvoorbeeld. Wij varen op GTL, maar als ik dat niet zou doen zou ik, als we een dieselkachel kochten, een apart tankje plaatsen voor de kachel, en daar GTL in doen.
​Groet, Aike

Re: Diesel kachel 13-09-2017 20:24:03

Hello Aike / Peter

I also have a separate tank, filled with C.A.R.E diesel. There are no buning problems. I also use the old Wallas chimney. The connections I have adapted.

???How can I implant a painting as pdf-datei ???

Best regards

Karl-Ernst

Re: Diesel kachel 15-09-2017 13:37:10

Hello Karl-Ernst,
​One can only impact a picture, and only with the first message. In this case Peter wrote the first message, so you cannot impact a file.
​We are working on it, which means we are talking with the builder to improve it.
Kind regards, Aike van der Hoeff (archive administrator)

Re: Diesel kachel 16-09-2017 08:57:55

Beste Peter,
Ik heb geen ervaring met de inbouw van de Webasto dieselkachel bij mij aan boord.Victoire had deze al gemonteerd bij de bouw in 1994.
De kachel zit in de bakskist - uitlaat door de spiegel - aanzuiglucht haalt de kachel uit de bakskist - twee ventilatie roosters t.b.v achteronder/motorruimte /bakskist zitten in de kuip - extra dieselaansluiting op de tank. De kachel heeft tot nu toe prima gewerkt, 6 jaar geleden service gehad (160.- euro) wel hou ik het luchtaanzuigrooster schoon. De kachel start wat sneller op bij walstroom en als de motor in bedrijf is. Gebruikt bij de opstart 25 amp.de nieuwe kachels zijn wat zuiniger. Drie warmte uitblaas openingen, hondekooi, kajuit en vooronder.In voor en najaar heel comfortabel. Temperatuur regeling via thermostaat. Stap ook over op GTL-diesel omdat sinds april 2016 de geldende EU norm EN14940 van toepassing is op deze brandstof .

Groet Allardt V1044 Compass-Rose.

Re: Diesel kachel 01-10-2017 19:59:13

Beste Peter,
Ik heb op onze V933 zelf een Webasto dieselkachel geplaatst. De kleinste uitvoering genomen en deze in de kleine bakskist BB achter ingebouwd. Daar kan de in/uitlaat van de kachel kort door de spiegel worden aangebracht (een zwanenhalsje voorkomt instromen van water) De heteluchtslangen via het schot van de bakskist naar binnen geleid en onderin de hondenkooi doorgevoerd. Eén uitstroompunt onder de kaartentafel, één bij de hoekzit en één in de toiletruimte. Alle heteluchtslangen geïsoleerd en zoveel mogelijk weggewerkt (langs de drinkwatertank en onder de onderste lade van de kaartentafel) Het is even slikken om gaten te zagen door de diverse schotten, maar het kan allemaal als je vooraf goed nadenkt hoe het een en ander geplaatst moet worden. In de zuigleiding van de dieseltank heb ik een T koppeling geplaatst en daar de zuig van de kachel op aangesloten. Deze zuig is voorzien van een klein terugslagklepje en een doorstroom filtertje. Bedrading voor bedieningsknop en thermostaatvoeler vraagt ook wel enige creativiteit (Bedieningsknop netjes op het schakelpaneel ingebouwd en voeler via kabelgoot onderlangs de kaartentafel doorgevoerd) Inderdaad start de kachel het beste op met voldoende stroom, dus aan de wal of met draaiende dynamo. De kachel is absoluut reukvrij omdat de warme lucht volledig gescheiden van de verbrandingsgassen wordt gecreëerd. Verbruik gasolie is ca 0,15 ltr p/u, startstroom vraagt vermogen maar eenmaal op gang dan is de stroomafname beperkt. Een heerlijk warme een droge lucht is gegarandeerd. Een ander groot pluspunt is dat je de kachel onder het zeilen gewoon kunt laten draaien. Dat is heel lekker na een natte en koude zeiltocht.....! Zelf gebruik ik zoveel mogelijk BP Ultimate gasolie door af en toe de tank te vullen met een losse jerrycan. Regelmatig de kachel gebruiken is een voorschrift van Webasto (dus ook zomers....)
Succes Martin Brouwer