Electra 19-06-2017 13:47:35

Hoe is het mogelijk dat indien men de drinkwaterpomp gebruikt al varende op de autopilot (stand "auto") deze pilot een soort van reset krijgt (te zien op display)? De autopilot "verlaat" dus ongevraagd de "auto-modus". Persoonlijk denk ik aan een spanningsdip op de pilot omdat de pomp teveel stroom vraagt.

mvg,

Bas

Re: Electra 19-06-2017 16:32:11

Zou ook mijn idee zijn. Kijk op de accumonitor, als je die hebt, tijdens het aanslaan van de drinkwaterpomp. Het voltage moet kort drastisch omlaag gaan. Als je die niet hebt, meten met een voltmeter, op de accu.
​Vind je daar geen korte drastische verlaging, dan meten bij de aansluiting van de stuurautomaat, op het moment dat de drinkaterpomp aanslaat. Er kan ergens een gecorrodeerde aansluiting zijn die pas opspeelt als er veel stroom gevraagd wordt.
​Ik ben geen scheepselektrotechnicus, dus dit zijn grotendeels voor de hand liggend ideeen. Hoop dat je er wat aan hebt. Groeten, Aike

Re: Electra 21-06-2017 10:52:22

Beste Bas,
Als aanvulling op wat Aike schrijft ; mogelijk kan de aanvoer kabel te dun zijn, en ontstaat er spanning verlies als er afnemers bijkomen zoals de waterpomp. Ik heb 6mm/kwadraat naar de autopilot (raymarine st 5000) deze heb ik direkt op de accu staan,werkt dus niet via het schakelpaneel.Deze 6mm/kwadraat voeding is apart geschakeld en gezekerd.Als er 2.5 mm/kwadraat gebruikt is op je schip kan je er een extra kabel van dezelfde dikte naast leggen, kom je toch op 5mm/kwadraat en hopelijk "verlaat" de pilot je niet.

Succes en groet, Allardt