Bout putting 933 18-04-2017 11:10:48

Beste allen,

Op mijn V933 lekte de SB voorste want putting. Deze heb ik er afgehaald en meteen de constructie waarmee deze op het schot bevestigd zit (met vier bouten dwars door het hoofdschot) losgemaakt. Tot mijn schrik bleek dat van de vier gebruikte bouten de onderste twee gebroken waren. Aan de BB kant was hetzelfde probleem. Dat terwijl de bovenste twee bouten nog helemaal goed waren.

De onderste twee bouten (die gebroken waren) bleken gemaakt van een soort koper legering en waren veel 'zachter' dan de bovenste twee (welke van RVS) gemaakt waren. Kon ze er bijvoorbeeld zonder problemen uitboren. Heeft iemand enig idee of dit standaard is in de 933 en of ik het zonder problemen kan vervangen voor RVS?

Alvast bedankt,
Lars Bosma

Re: Bout putting 933 22-04-2017 19:35:50

Hallo Lars,
​Ik kan me niet voorstellen dat er constructie-reden is om de onderste twee bouten van messing te laten zijn. Ik zou ze dus maar gewoon vervangen door RVS.
​Groeten, Aike van der Hoeff (archiefbeheerder)

Re: Bout putting 933 22-04-2017 21:23:13

Hoi Lars,
Op mijn 933 zojuist nog even gecheckt. Alle bouten van RVS, geen enkel probleem dus om ze te vervangen.

MVG Gerard

Re: Bout putting 933 23-04-2017 17:43:58

Dankjulliewel! Vandaag alles vervangen voor nieuwe RVS bouten.

Re: Bout putting 933 23-04-2017 18:45:54

Beste allen,
Aan de stuurboordkant zitten er bouten dwars door het schot met rvs moeren in de kledingkast.
Het is niet te zien hoe de situatie aan de bakboordzijde is, want er zit een kastje boven het toilet ter hoogte van deze constructie.
Zitten daar ook moeren achter of zullen er "normale" schroeven in zitten.
Wie heeft hier een antwoord op.

Re: Bout putting 933 24-04-2017 11:59:29

Beste Sander,

Bij mij zitten aan BB als SB alleen maar bouten met moeren er achter. De constructie is precies hetzelfde als aan SB. Ik kan er aan BB bij door met mijn hand in het kastje te gaan. Het is een enorm gedoe omdat er een soort 'tussenschotje' zit waarin gaten in gezaagd zijn waardoor heen je moet werken. Als je iets laat vallen kun er er nooit meer bij. Ben één moer kwijtgeraakt.Je moet wel met zijn tweeën zijn.

Het feit dat ik op mijn boot de bouten er uit moest boren was dat ze zowel aan de kop als moer kant waren afgebroken. Het restant zat nog in het gat. Daar kon je niet bij.

Hoop dat u hier iets mee kunt,

Lars