Accu's laden 16-04-2017 12:52:27

Beste leden,

Ik wil graag dit forum gebruiken om een vraag te stellen.

Afgelopen week heb ik mijn startaccu vervangen (versleten). Toen ik de nieuwe aangesloten had, deed ik een controlerondje: 
a) Start de motor nu wel goed? (Ja)
b) Laadt de accu op tijdens draaiende motor? (Ja, laadspanning op zowel serviceaccu als startaccu 14.2 V)
c) Laadt de accu op zonder draaiende motor, maar met de acculader aan de walstroom? 

Wat punt c) betreft het volgende: Tijdens spanningsmeting over de accupolen met de acculader aan meet ik 14.1 V over de serviceaccu, maar 'slechts' 12.8 V over de startaccu. Ik heb de acculaderkabels eens goed bekeken, en volgens mij is de acculader alleen op de serviceaccu aangesloten, en niet op de startaccu. De 12.8 V die ik meet is dus gewoon de spanning die de startaccu levert. De installatie is origineel van de Victoirewerf (1993). Kan mijn observatie kloppen dat de startaccu alleen door de dynamo wordt opgeladen, en niet via de acculader?

Jullie kennis en ervaring zullen gewaardeerd worden.

Vriendelijke groet, Jos den Ouden (V933, Pluizer).

Re: Accu's laden 17-04-2017 08:57:31

Hallo Jos,
​De situatie die je hebt geconstateerd op jullie 933 is niet abnormaal, soms wordt een systeem van het laden van de accu's op die manier ingericht. De redenering die men bij deze manier van aansluiten volgt is dat de startaccu weer door de dynamo wordt bijgeladen direct na het starten, en dat dat in bijna alle situaties voldoende is om hem op spanning te houden. Of het van de werf komt, of door een latere eigenaar zo gedaan is, geen idee.
Er is overigens niets op tegen om de acculader ook op de startaccu aan te sluiten. Op onze 1044 is dat het geval. Je moet dan wel nagaan of de capaciteit van de acculader voldoende is. Een acculader of een dynamo moet in ampères ca. 10% kunnen leveren van de capaciteit van de accu. Heeft een accustel een capaciteit van 200 Ah (= 200 ampère een uur lang, 100 apère 2 uur lang, 50 ampère 4 uur lang, enz), dan moet de lader 20 Ampère kunnen leveren. Dat is zo'n beetje de rekenregel.

Groet, Aike van der Hoeff 

Re: Accu's laden 17-04-2017 10:34:58

Beste Aike,

Dank voor deze snelle respons. Handig zo'n kennisbank!

Dit is voor mij handige informatie, want ik was in de veronderstelling dat de lader beide accu's laadt. Met name gedurende de winterstallingen heeft de startaccu dus maanden zonder regelmatige bijlading gestaan zonder dat ik dat wist (Ik had natuurlijk veel eerder de bekabeling rondom de accu's moeten bekijken om te begrijpen hoe de situatie werkelijk is...).

Vriendelijke groet, Jos den Ouden (V933, Pluizer)

Re: Accu's laden 17-04-2017 15:18:27

Beste Jos, het is het beste om de accu's in de winter uit de boot te nemen.
Daar is het droog en kun je evt. het waterpeil controleren (gedestilleerd water natuurlijk)
Je kunt ze dan thuis via een druppellader bijhouden.
Ook is het verstandig de accu's twee- of driemaal in de winter te ontladen tot 50%.
Daarna weer laden, natuurlijk.
Controle van 50% kunt je doen door het meten van de spanning op  de polen.
De spanning mag niet lager worden dan 11,7 Volt.
Met een digitale multimeter van 10 Euro kunt je dit goed controleren, ook makkelijk in de boot om wat te kunnen meten.
Succes.

Groet, Theo Schotvanger V933, Blue Peter.
 

Re: Accu's laden 17-04-2017 17:18:56

Theo en Jos,
​Ik doe dat niet meer, de accu's uit de boot halen. Ben ermee gestopt sinds ik een test gelezen heb van een Amerikaanse jachtmechanicus die op zijn website informatie geeft over allerlei technische onderwerpen en onderhoudswerkzaamheden. Hij liet zijn loodaccu's volgeladen (dat wel!) een winter lang in een schuurtje staan, en aan het einde van de winter hadden ze een spanning van 12,72 volt, wat betekent dat de accu technisch gezien voor 98% geladen was.
http://www.pbase.com/mainecruising/self_discharge
​Het tot 50% ontladen van een gewone loodaccu is een riskante zaak, volgens mij. Ik let er met behulp van de accumonitor op dat wij tijdens het seizoen nooit onder de 80% komen, bij voorkeur zelfs niet onder de 90%. Gewone loodaccu's houden niet van ontlading onder de 80%, ze verliezen capaciteit als gevolg daarvan.
​Lithium-ion accu's kunnen veel beter tegen ontladen, maar die zijn nog erg duur.
Groet, Aike van der Hoeff

Re: Accu's laden 19-04-2017 12:04:48

Beste Jos en Aike,

Let bij het aansluiten van de 2de accu op de walstroom acculader wel op dat je niet de accu's daarmee permanent aan elkaar koppelt. Dit zou kunnen resulteren in een lege startaccu als de op de serviceaccu aangesloten apparatuur of verlichting deze ontladen heeft.
Normaal gesproken is het zo dat de startaccu voldoende is bijgeladen als de motor gedurende enige tijd heeft gedraaid, als er verder geen illegale verbruikers op aangesloten zijn is de kans op een ontladen startaccu zeer klein.
De situatie zoals nu bij jou aan boord lijkt dus in orde.

MVG Gerard
V933 Johanna

Re: Accu's laden 19-04-2017 18:45:14

Beste Jos,

Als ik kijk hoe het bij mij aan boord is {1044 bouwjaar 1994} zie ik het volgende, heb twee parralel geschakelde AGM serviceaccu.s  samen 200amp en een calcium/lood startaccu van 65 amp. Heb ik erin gezet in 04- 2008. Deze worden geladen door een Victron Centaur 30amp lader en de accu.s  zijn gescheiden door een diodebrug. Zover ik het snap "voelt" de diodebrug aan de spanning van de accu,s welke het minst geladen is  b.v. de serviceaccu en gaat deze dan laden.Is ze vol dan schakelt de diodebrug naar de startaccu. Dit werkt goed zowel op de motor als via de acculader. De serviceaccu kan de startaccu niet leegtrekken en omgekeerd geld hetzelfde.
​In de winter blijven ze volgeladen aan boord.
​Op google intoetsen;- twee accu,s gescheiden opladen- zie je meer mogelijkheden.

​vr. groet, Allardt   V1044 Compass-Rose

 

Re: Accu's laden 19-04-2017 19:18:49

Beste allemaal,

Dank voor deze adviezen en zienswijzen. Ik ben blij te horen dat de startaccu niet perse aan de acculader hoeft; er zitten geen 'illegale' verbruikers op, en het zit al 23 jaar zo en heeft altijd goed gefunctioneerd, en de motor heeft altijd goed gestart na de winterstalling. Ik ga dus niets veranderen.

Vriendelijke groet, Jos den Ouden (V933, Pluizer).

Re: Accu's laden 02-06-2017 21:54:33

Beste Jos,
Ik wil je toch nog een tip geven. Loodzuur accu's kunnen 's winters in de boot blijven mits ze vol zijn (12,8 v)
Overweeg eens om een nieuwe acculader van Mastervolt aan te schaffen (ca €150,-) die twee accu's tegelijk kan laden. Ik heb dat in onze V933 ook gedaan. Als je dan aan de walstroom ligt, ben je er zeker van dat beide accu's op niveau blijven ook in de winter. De acculader is geschikt om 15 Amp te leveren en zorgt dat de stroom naar rato wordt verdeeld over beide accu's (service 90Ah en start 60Ah) Het is niet zo moeilijk om zelf te installeren. Bij mij zit het tegen het achterschotje in de hondenkooi aan BB. Vandaar kom je makkelijk naar de accubak. 
Het betreft de ChargeMaster 12/15-2 (ff Googlen)
Succes
Martin Brouwer

Re: Accu's laden 03-06-2017 22:41:55

Beste Martin,

Dank voor je advies. Ik zat al een beetje op deze route. Ik ben voornemens om voor de winterstalling dit najaar de startaccu los te halen van de startkabels en er een losse acculader op aan te sluiten. Als ik de boot dan aan de walstroom leg, blijft de serviceaccu vol via de 'vaste' acculader, en de startaccu blijft vol via de losse acculader. Tijdens het seizoen heeft dit niet nodig, want de startaccu wordt regelmatig opgeladen via de dynamo.

Vriendelijke groet, Jos den Ouden (V933, Pluizer).