Nieuwe klapschroef voor mijn 1044 14-02-2017 17:12:04

Bij een van de bladen van mijn Volvo penta  2 blads klapschroef (16x11) is een tand afgebroken. De schroef is ondertussen 25 jaar oud dus denk ik serieus na over een nieuw exemplaar. Een volvo schroef is natuurlijk de meest voor de hand liggende keuze maar ook de prijzigste.
Wie heeft er ervaring met andere merken.
ik zie jullie reactie graag tegemoet,

groet,
Frank

Re: Nieuwe klapschroef voor mijn 1044 14-02-2017 19:01:00

Hallo Frank,

Een afgebroken tand kan je ook laten repareren bij Jooren in Dordrecht.
Ik heb daar ooit de tanden van de bladen van mijn 3-blads klapschroef laten renoveren en dat was prima geslaagd.
Ook een afgebroken tand opnieuw opbouwen is voor hun geen probleem.
Indien je toch liever voor nieuw gaat, kan ik je zeker een 3-blads aanbevelen, meer stuwkracht vooruit en een enorme verbetering achteruit.

Groeten,

Frank Bruijn
V34 "Marsouin" 

Re: Nieuwe klapschroef voor mijn 1044 14-02-2017 20:10:47

Hallo Frank,

Ik ben met de complete schroef bij Jooren geweest. Ze konden niets voor me doen alleen een nieuwe Radice schroef verkopen.
heb mijn twijfels over dat merk maar misschien is dat onterecht.

groet,

Frank.
 

Re: Nieuwe klapschroef voor mijn 1044 15-02-2017 05:29:58

Beste Frank,

Ik heb verleden jaar een nieuwe schroef aangeschaft omdat ik schade had aan de schroefbus (zie de discussie hieromtrent in de Kennisbank van 24 Jan 2016). Deze bus, plus twee onbeschadigde 16 x 11 bladen heb ik nu als reserve aan boord. Het is een VP schroef.

Als je interesse hebt in overname kun je contact met me opnemen via mijn email uit de ledenlijst.

Vriendelijke groet, Jos den Ouden (V933, Pluizer).

Re: Nieuwe klapschroef voor mijn 1044 18-02-2017 08:34:04

Beste Frank,

Heb een aantal jaren geworsteld met de vraag, waarom ik met de 2-blads klapschroef van VP onder de V1044 , ondanks tijdig achteruit slaan, toch tegen de steiger aankwam. Conclusie werd, dat de twee bladen niet van elkaar los wisten te komen. Een hoger toerental hielp hier niet altijd bij. Heeft te maken met de ligging van beide bladen t.o.v. elkaar en de vorm van de bladen.
Goede raad was duur: Nu een 3 blads Flexofoldschroef aangeschaft (16x11). Deze bevalt uitstekend ! Is zijn prijs waard. Motor draait iets rustiger. Toerental bij een kruissnelheid van ruim 5 mijl, ligt tussen de 1800 en 2100.
Mijn advies:Doorpakken!

Watersportgroet,
Teun Bakker
Schokkerhaven
sy 'Vivente'

Re: Nieuwe klapschroef voor mijn 1044 18-02-2017 11:17:32

Beste Frank,
Heb dezelfde problemen gehad als Teun.
Zo'n 10 jaar geleden een vaanstand (instelbaar) Maxprop 17 inch 2 blads gemonteerd. Een 3 blads is een stuk duurder en niet echt nodig op een 1044. Het draait wel mooier rond en heeft minder slip. Dat is een voordeel bij tegenwind en hoge golfslag. Ik ben met de 2 blads heel tevreden.Even sterk vooruit als achteruit, wel eenmaal per jaar smeren.
Volvo Penta is een sterk maar duur merk. De marketing/reclame afdeling weet hoe de watersporter "bewerkt" moet worden.
Kijk dus naar alternatieven,en praat over de prijs.Ik heb de Maxprop met 20% korting kunnen kopen.
Groet Allardt-- V1044 Compass-Rose.

Re: Nieuwe klapschroef voor mijn 1044 25-02-2017 10:45:50

Iedereen bedankt voor zijn tips en adviezen. Ik heb toch een nieuwe 2 blads Volvo Penta klapschroef gekocht bij VP Loosdrecht.
hebben een hele leuke prijs gemaakt.

groet,
Frank