Tuigplan 822 14-12-2016 23:38:58

De eerste exemplaren 822 met diepgang 120 werden voorzien van de resterenden masten,
die voor de V26 bestemd waren. Toen die op waren kregen ook de 120igers de "nieuwe" 60cm langere mast.
De 822's met 160 diepgang kregen de lange mast vanaf het begin.

Nu mijn vraag:
Van welke mast is men uitgegaan bij het tuigplan, te vinden onder " downloads V822 " ?

groet,
jürgen V822  "Piano"

Re: Tuigplan 822 17-12-2016 12:01:24

Hallo Juergen,

Ik heb, om je vraag te beantwoorden, de tuigplan afbeelding van de 822 uitgeprint op A4. De schaal van de tekening is 1: 58 (iets preciezer 1: 57,89). De schaal kon ik uitrekenen doordat de totale lengte van de romp in het echt 8,22 m is, die staat dus vast.
​De mast op de tekening heeft dan een lengte van 17 cm, wat in werkelijkheid 9,84 m is (17 x 57,89).
​Nog een check. In de tabel linksboven op de tekening van het tuigplan staat de lengte van het voorlijk van het grootzeil: 8,60 m. Als ik op de tekening meet kom ik op 14,9 cm voor het grootzeilvoorlijk. Dat is omgrekend 8,62 m (14,9 x 57,89). Deze check toont aan dat de schaal van 1:58 juist is. Er staat dus een mast van 9,84 op, op de tuigplan tekening.
​Maar is dat de V26 mast?

​Groeten, Aike van der Hoeff (archiefbeheerder)

Re: Tuigplan 822 19-12-2016 14:25:14

Dag Aike,
bedankt voor de moeite. Dat is zeker bijzonder handig en is een goede uitkomst !
Ik ga eens naar de boot in Andijk,waar de mast plat ligt en wil eens meten.
Maar 9,84 lijkt me voor de V26 wat lang. Wellicht zijn hier attente lezers met ervaring omtrent deze onbekende grootheden.
Maaaaar,er heeft nog eens een verandering plaatsgevonden. Vanaf ca 1980 is de mast een "idee" naar achteren verplaatst (wellicht om de kracht op het hoofdschot iets meer naar de "paal" te verschuiven?)

Ook bij de 855 heeft een correctie - weliswaar klein - plaatsgevonden. Vanaf nr 7 (?) zijn de puttings van het hoofdwant iets verplaatst (vergeleken met de oudere gezusters). De masten waren op.  Men moest uitwijken naar een andere mast.
(maar dit soort basics zouden "we" toch toch eigenlijk weten, toch?)
groet,
jürgen

Re: Tuigplan 822 21-12-2016 14:13:15

Hallo Juergen,
Kun je aangeven waar je de informatie over oorspronkelijk lengte van de 822 mast, de plaats van de 822 mast en de plaats van de 855 puttings vandaan hebt? Jij bent tot nu toe de enige die zegt dat het zo in elkaar zit. We hebben het er samen wel eens over gehad, maar ik ben vergeten wat je er toen over vertelde.
Wat of wie is de bron?
Als de informatie correct is, leggen we het vast in het type document. Maar ik zou wel graag meer zekerheid hebben.

Vriendelijke groet,
Aike van der Hoeff (archiefbeheerder)

Re: Tuigplan 822 21-12-2016 23:49:50

Hallo Aike,

Weet geen lengte van de masten. Ik wil wel die van mijn 822 binnenkort gaan meten.
De "eerste " masten van de 822 zijn afkomstig van de 26 (goudkleurig en het grootval komt beneden uit de mast, zonder lier, slechts voorzien van een talje). Bij de "langere"masten kom je zwart en zilver tegen.
Dat met de puttings bij de 855 kun je gewoon zien, evenzo de positie van de mast bij de 822, je ziet het gewoon, je moet er wel naar kijken.
Ik denk,dat er bij de werf veranderingen in de loop van de produktie hebben plaatsgevonden, die men niet altijd heeft geducumenteerd of niet heeft willen dokumenteren.

groet,jürgen

Re: Tuigplan 822 24-12-2016 14:16:35

De oudste twee 822's die we in het bouwnummer archief hebben staan (nummer 15 en 20) hebben inderdaad een goudkleurige mast, maar 23, 24, 26 en 31 hebben dat niet. Nu zegt dat niet alles, bij boten uit 1978 kan de mast vervangen zijn. Bij bouwnummer 24 is dat sowieso het geval, want die is door de huidige eigenaar gekocht zonder mast.

​Groeten, Aike van der Hoeff (archiefbeheerder)

Re: Tuigplan 822 24-12-2016 23:46:50

Hoeveel "oudjes" er verwerkt zijn, weet ik niet. En ook niet wat en wanneer zwart.
Het gaat dan ook alleen om diepgang 120.
En sommigen hebben inmiddels wellicht een nieuwe mast.
Nr. 20 is ooit van mij geweest en toen heb ik me daarin verdiept.
En de Nr. 24 lag ooit naast me met een gouden mast, heb ik nog op de foto.
Ik wilde er slechts op attenderen dat men rekening moet houden, dat niet alles "gestandardiseerd" is.
Eén ding hebben ze helaas nooit veranderd tot het laatste exemplaar toe: De keurig formele montage van de zwemtrap. Hooggeklapt sluit die mooi aan boven aan de achterpreekstoel. Maar omlaag geklapt is het mis. De eeuwige strijd tussen form en funktie. De vorm wint het van de funktie. Ik denk dat er weinig zwemmers zijn onder de V822-zeilers.

Groeten, jürgen theyssen

Re: Tuigplan 822 26-12-2016 11:25:12

Hallo Juergen,

​Dat is bijzonder, je hebt dus een foto van de V822 bouwnummer 24 'in haar vroegere dagen'. In het bouwnummer archief staan van die 822 alleen foto's van tijdens de aankoop in 2015, en van na de refit in 2016. Beide zonder mast. Inmiddels wordt er weer volop mee gevaren, onder andere naar de Oostzee afgelopen zomer. Te lezen in het clubblad van december 2016.

​Hoezo "omlaag geklapt gaat het mis"? Wat gaat er precies mis? Kun je zoals bij de 1044 op de bovenste trede je voet er niet op zetten omdat er onvoldoende ruimte is tussen de trede en de onderkant van de boot?

​Groeten, Aike van der Hoeff (archiefbeheerder)

Re: Tuigplan 822 27-12-2016 21:49:43

Hallo Juergen,
​Inmiddels heb ik foto's van je ontvangen van nummer 24 in de oude staat. En van de twee plekken waar de mastvoet staat. Waarvoor dank.
​Als de mastvoet in 1980 iets naar achteren verschoven is kan dat te maken hebben met de langere mast die toen ook op de versie met een diepgang van 1,20 kwam te staan.

​Groeten, Aike van der Hoeff (archiefbeheerder)

Re: Tuigplan 822 12-02-2017 20:45:07

Hallo Juergen,
​In het archief staan de maten van mast en giek van de 822 (in document V822-techtek-mastprofiel-giekprofiel-1984.pdf). De lengte van een 822 mast staat in dat document aangegeven als 9,62 m. Dat is dus wat minder dan ik gemeten had op een tekening, en daarna met behulp van de schaal omrekenen. Ik kwam uit op 9,82 m.
Groeten, Aike van der Hoeff