Romp 1044 na 1995 met schuim of volglas? 06-12-2016 21:07:09

Via een potentiele koper van een 1044 hoorde ik dat de romp van de nieuwe versie van de 1044 (na 1995 dus) niet meer 'volglas' is, massief polyester, maar met een schuimlaag tussen een binnen en een buitenlaag.
​Is er iemand die weet of dit klopt?

​Groet, Aike van der Hoeff (archiefbeheerder)

Re: Romp van na 1995 met schuim of volglas? 06-12-2016 22:36:22

Hoi Aike,
Jan Kuffel : "99 Klassiker, Band 2".
Op pagina 208 komen de V34, V1044 en V35 aan de orde. Beetje door elkaar.
Vandaar de verwarring. Wat de potentiele koper (ben hem tegen gekomen op het duitse forum)  bedoelt,heeft betrekking op de V34 (volgens Jan Kuffel dan).
Ik ga de pagina morgen scannen en dan krijg je ze in de bus
groet,
jürgen

Re: Romp van na 1995 met schuim of volglas? 10-12-2016 17:09:59

Hallo Juergen,

​Dank voor het scannen van de pagina's uit het boek van Jan Kuffel (uitgekomen in 2011). Wat je me stuurde staat intussen in het archief (map 'Algemeen').
​De heer Kuffel heeft het niet over de 34 als hij het over sandwich heeft, maar over de 1044 en de V35. Van die twee types zegt hij dat romp boven de waterlijn als sandwich gebouwd is.
Ik heb dat nog nooit gehoord, en ik heb het bij het vervangen van de huidoorvoeren in de toiletruimte (afvoer toiletpot, aanvoer spoelwater en afvoer wasbakje) niet gezien (1044 bouwjaar 1988). Maar goed, dat was onder de waterlijn.
​Er staan in de pagina's die je stuurde wel wat fouten.
- De foto van de Victoire 34 op pag. 209 laat geen 34 zien, maar een Victoire 1044 van na 1995. Het is zelfs de 'Hartendief' (bouwnummer 122). De gebruikte foto kwam ik ook bij de ANWB tegen, die noemde het ook al een "34". Nu snap ik wat de bron is van deze onjuiste informatie.
- Op het getekende zijaanzicht van de 34 ontbreekt de scheg.
​- De auteur zegt over de 933 dat er meer dan 200 gebouwd zijn. Dat klopt niet, het zijn er 183. Ik snap de fout wel, omdat het laatste bouwnummer 234 is, maar de werf is begonnen bij nummer 51.

​Groeten, Aike van der Hoeff (archiefbeheerder)

Re: Romp 1044 na 1995 met schuim of volglas? 11-12-2016 09:57:16

V35 heeft boven de waterlijn sandwich constructie.
onder de waterlijn volglas.  Voordeel van de sandwich is dat er veel minder condensatie is.

 

Re: Romp 1044 na 1995 met schuim of volglas? 11-12-2016 12:41:26

René,
​Weet je of dat bij de 1044 ook het geval is? En zo ja ook de versie van vóór 1995? Ik merk bij ons niets van condens. Maar ik heb nog nooit een gat geboord, boven de waterlijn.

​Groeten, Aike

Re: Romp 1044 na 1995 met schuim of volglas? 11-12-2016 15:28:08

Ook de V1044 van na 1995 heeft boven de waterlijn een sandwich constructie en onder de waterlijn volglas. Hoe het voor 1995 was is mij niet bekend.

​Groet, Evert 

Re: Romp 1044 na 1995 met schuim of volglas? 11-12-2016 17:48:12

Dank Evert. Die Jan Kuffel die het boek "99 Klassiker, Band 2" schreef zat dus goed.
​Groet, Aike

Re: Romp 1044 na 1995 met schuim of volglas? 24-12-2016 17:51:48

Hallo Aike,

De 1044 van voor de nieuwe indeling heeft een vol polyester romp. De nieuwe versie is sandwich gebouwd. Dit staat volgens mij ook in de folder van het oude model. 
Dat verklaart ook het hogere gewicht van deze modellen.

groet en prettige kertsdagen,

Frank.