Zeil plan 22-10-2016 17:56:20

Ik heb mijn Victoire 933, bouwjaar 1987, 8 jaren geleden gekocht met een Genua 3, Genua 2 en een Fok die nu de beste tijd achter zich hebben. De voorlijken van ieder voorzeil zijn korter dan de voorstag, en tussen het einde van het voorlijk en de masttop is er een stuk staaldraad. Omdat ik een nieuwe Genua 2 bestellen wil, heb ik het zeilplan van een oude productbrochure bestudeerd. Het lijkt erop dat de voorzeilen in de tekening niet echt niet tot de masttop gaan.
Mijn vragen:
1. zijn er andere eigenaren die ook een Fok of Genua bebben met een stuk staaldraad?
2. kan iemand optimale zeil afmetingen voor een Genua 2 sturen, waarmee het zeil goed te trimmen is?

Met dank vooraf, Andreas SY JOVEL

PS dit jaar heb ik een nieuwe High Aspect Fok gekocht. Dit zeil is perfect voor koersen aan de wind. Maar de schoten moeten tussen de hoofd want en het voorste onderwant gevoerd worden. Als ik afval naar halve wind, verander ik de schootvoering naar buiten. Daartoe heb ik Dyneema schäkel gekocht waarmee het wisselen gemakkelig is.
Ik hoop dat mijn Nerderlands is begrijpelijk!

Re: Zeil plan 25-10-2016 21:19:22

Hallo Andreas,
​In het archief staat een zeilplan van de 933. En dat is van een 933 van vóór 1993, dus met twee onderwanten per boord. Daar staan o.a. de lengtes van de voorlijken op (maar ook de andere zeilmaten). Voorlijk lengtes:
Genua 1: 11,60
Genua 2: 11,20
Genua 3: 10,70
Fok: 8,40
​Stormfok: 4,10
De grootste genua (nr. 1) loopt dus door tot aan de masttop. De fok duidelijk niet. Maar het zijn de maten van de ontwerper.
​Wij hadden bij onze 933 (uit 1985) hetzelfde probleem met een nieuwe 110% genua (geweldig zeil, toen door Zwaan Sails gemaakt). We moesten de schoot aan de wind tussen het hoofdwant en het voorste onderwant doorvoeren. Lastig, maar de boot liep dan aan de wind wel als een trein! Overigens had de zeilmaker het voorlijk van de genua even lang gemaakt als het voorstag. Ik had toen nog geen kennis over het ontwerp van een voorzeil. Later heb ik geleerd dat een high aspect voor een 933 of een 1044 vaak hoog gesneden wordt (omhoog lopend onderlijk) zodat hij altijd buitenom gevoerd kan worden. En op het moment dat het onderlijk van het voorzeil meer horizontaal  loopt krijgt de zeilmaker (en de zeiler) problemen met het voorste onderwant, bij een 933 van voor 1993.
​Mijn advies is:
​1. Zoek een zeilmaker die op de boot komt inmeten!
​2. Trek je niets aan van de voorgeschreven lengte van het voorlijk van het voorzeil, neem het complete voorstag als lengte (het voorzeil is de motor van de boot)
​3. Bespreek met de zeilmaker je wensen, in dit geval een genua 2 (dat zegt iets over het totale oppervlak), in combinatie met de hoofdwant-onderwant situatie op een 933 van vóór 1993
Daar moet uit te komen zijn. Bijvoorbeeld het wat meer onmhoog laten lopen van het onderlijk. Dat is niet zo wenselijk qua snelheid, maar het levert wel wat op ten aanzien van de onderwant-hoofdwant situatie.
​Groeten, Aike van der Hoeff (voorheen 933 Kompaan)