winterberging 22-10-2016 17:18:08

Hallo, toen mijn V 933 dit jaar uit het water kwam, wilden de twee havenmeesters in Andijk de achterste kraanriem tussen skeg en zeildrive zetten. Maar ik stond erop dat de riemen voor de zeildrive moet zitten. Ik heb dat in de laatste 8 jaren niet anders gezien.
Mijn vraag is wat de beste positie voor de riemen zijn. 
Graag lees ik jullie antwoorden, Andreas, SY JOVEL

Re: winterberging 23-10-2016 11:22:19

Beste Andreas,

Volgens mij maakt het niet zo veel uit; Bij mijn V933 heb ik de hijspunten en saildrive gemarkeerd, en het achterste hijspunt zit tussen de skeg en saildrive. In het merendeel van de keren dat de boot getakeld is zaten de riemen daar ook. Vorig voorjaar, tijdens tewaterlating, had de kraanbediende de riem voor de saildrive gedaan. Omdat je kon zien dat de riem los van de saildrive was (boot stond namelijk op de bok) heb ik dat zo toegestaan, en het ging prima.

Wat veel belangrijker is, is dat de hijspunten duidelijk markeren waar de saildrive zit zodat je zeker weet dat die los is tijdens hijsen. En ook, dat je er bij bent en het zelf controleert voordat er (uit het water) gehesen gaat worden. Zie ook mijn bijdrage van 24 Jan 2016.

Vriendelijke groet, Jos den Ouden (V933, Pluizer).

Re: winterberging 23-10-2016 13:49:46

Hallo Jos,

dank voor jouw antwoord! Ik heb vandaag ook nog een bijdrage gevonden van 17.06.2014, titel "Hijspunten V 933". Ik kende dit woord niet en daarom niet naar gezoekt. Hoe dan ook, Tineke de Waal-de Boer noemde in haar bijdrage, dat zij een foto zou sturen, maar ik kan het in de kennisbank niet vinden. Misschien dat iemand weet waar ik  deze foto kan vinden.

Met zondaglijke groeten, Andreas

Re: winterberging 24-10-2016 02:36:06

omdat ik van nature nogal "hefboomgevoelig" ben,probeer ik altijd met de takelbanden zo dicht mogelijk bij de kiel te komen
Dat geeft vaak diskussie met de kraanjongens. Die willen het liefst bij de uiterste einden aanpakken.
is natuurlijk ook altijd afhankelijk van de soort kraan.
op sommige V822 zie je in de kuiphoek (rugleuning-kajuitschot) haarscheurtjes. Die komen vast niet van het poetsen
en niet alleen op de saildrive letten
sommige boten zijn met schroefas
en het log niet vergeten.
ook heb ik eens gezien dat een van de vier " Stützen" (hoe heten ze in het Nederlands?) tegen een afsluiter leunde. En de mast overeind. Had je mijn gezicht moeten zien...ik met mijn hefboomgevoeligheid.
Ook altijd een prettig,als er met een houten wieg wordt gewerkt en ik een van de jongens zie aankomen met een moker in zijn hand.

Als je de boot in het najaar leeghaald kun je het beste daarna direkt even (met gebruikmaking van een rubberboot of een zwembroek) de waterlijn even poetsen. anders zou de door mij zo geliefde Kärcher op die plek extra zijn handen uit de mouwen moeten steken.
Tenzij dat je aanwezig bent bij het kranen...dan even met een natte borstel......en de Kärcher bij de houten dek-onderdelen is een hoofdstuk apart. (nieuwe bakskistendeksels ....kun je een kleine auto voor kopen) 
en over zwembroeken gesproken: bij de eeuwige strijd tussen form en funktie heeft bij het plaatsen van de zwemtrap de funktie het onderspit moeten delven,met lastige konsequenties, althans mbt de 822
Groet
jürgen