Roeruitslag 11-07-2016 21:51:54

Weet iemand waarom de maximale roeruitslag maar tot ongeveer 30 graden komt?
Qua manoeuvreer eigenschappen in de havens lijkt mij een paar graden erbij nl geen overbodige luxe.


 

Re: Roeruitslag 20-07-2016 09:56:33

Hallo Bas,
​Geen idee of het meer zou kunnen zijn. Als je onder water kijkt, bij maximale uitslag, raakt op dat moment de zijkant van het roerblad de rand van de scheg. Als je meer uitslag wilt zul dus niet alleen de uitslagbegrenzer moeten aanpassen, maar ook uitholling van de scheg waarin de roerkoning draait.
​Een 1044 manoeuvreert naar mijn idee redelijk, maar modernere schepen draaien gemakkelijker. Ik realiseer me ook dat er bij het varen in een bepaalde boot altijd sprake zal zijn van gewenning, dus ik weet niet beter (niet meer). 
Groeten, Aike van der Hoeff (1044 'van zijl') 

Re: Roeruitslag 21-07-2016 22:13:03

Hallo Aike,
De kont richting BB (achteruit) wil niet echt lukken op een smal stukje, draaien tegen de klok in (voorwaarts gezien) gaat een stuk beter. Waarschijnlijk is de schroefwerking ook behoorlijk (3-blads VP). Inderdaad even wennen in vergelijking tot een balansroer. Misschien werkt minder rpm's ook, kwestie van doen.

We hebben elkaar overigens net gemist op Terschelling.
Aldaar namelijk de maximale roerhoek vergeleken met een Breehorn 37, deze had ongeveer 10 graden meer.

Groeten,
Bas (1044 - Serenity)

Re: Roeruitslag 23-07-2016 14:40:47

Hallo Bas,
Dat klopt wel, de 1044 trekt wat naar stuurboord bij het aanzetten van de schroef (vooruit en achteruit). En dus vooruit draaien naar bakboord gaat beter dan naar stuurboord, maar dat weet je vast allemaal wel. Ik gebruik overigens in krappe ruimtes wel eens de truuc dat ik een flinke korte dot gas geef, en dan direct in z'n vrij. Vanaf dat moment draait de boot naar stuurboord een stuk beter, omdat de stuurboord-wielwerking bij de kont er even niet is.
Wij hebben een tweeblads schroef, ik heb geen kennis over of dat meer of minder wielwerking genereert. Misschien weten anderen daar meer over.
Die roeruitslag, dat kun je mooi aan Koopmans vragen tijdens het Lustrum: hij heeft ze beide ontworpen.
Groeten, Aike