Locatie Waterfilter Victoire34 onder waterlijn 21-11-2015 21:36:18

Op mijn Victoire34 zit het wier/water filter voor het koelwater van de motor onder de waterlijn. Ongeveer 20 cm eronder. Dit is destijds zo gemonteerd door de Victoire werf voor de Volvo Penta MD 11c / S110 saildrive.
Ik ben de motor aan het vervangen door een Volvo Penta D1-30 met indirekte koeling in plaats van direkte zoals de MD11c en wil nu het filter boven de waterlijn plaatsen.
Weet iemand waarom Victoire het wierfilter onder de waterlijn geplaatst heeft en of het wierfilter bij de huidige Victoires boven de waterlijn zit en hoeveel cm ongeveer?

Met vriendelijke groet, Peter,  Victoire 34 Revover

image

Re: Locatie Waterfilter Victoire34 onder waterlijn 22-11-2015 00:40:11

Beste Peter,

Bij mij (V933) zit het wierfilter boven de waterlijn. Ik schat zo'n 20 cm. Voorheen zat er een VP 2003 in die recentelijk is vervangen door een D1-30. Wierfilter is op dezelfde plaats gebleven, maar wel een ander exemplaar omdat de diameter van de D1-30 koelslangen groter is.

Ik denk dat het voordeel van een wierfilter onder de waterlijn is dat het koelwatersysteem gevuld blijft als de motor uit is, en je dus als je start geen risico hebt dat de impeller even droog loopt. Ik heb hier overigens nooit last van gehad. Misschien hebben anderen een betere verklaring?

vriendelijke groet, Jos den Ouden (V933, Pluizer).

Re: Locatie Waterfilter Victoire34 onder waterlijn 23-11-2015 22:19:55

Beste Jos,

Dank je voor je antwoord. Ik las dat je een D1-30 hebt geinstalleerd. Is dit met saildrive of schroefas?
Ik heb een 15 inch maxprop schroef, maar uit een berekening blijkt dat de spoed nu vrij groot ingesteld moet worden zodat er cavitatie optreedt en ik eigenlijk een 18 inch schroef moet hebben bij de D1-30 / S130 saildrive.
Had jij je schroef ook moeten vervangen of heb jij hier ervaringen mee?

Met vriendelijke groet, Peter

Re: Locatie Waterfilter Victoire34 onder waterlijn 23-11-2015 23:12:19

Beste Peter,

Ik heb alleen de motor (laten) vervangen, en de 120S saildrive laten zitten (die was vorig jaar gereviseerd). Om de motor op de 120S saildrive te laten passen heeft VP een verloopstuk. Ook gewoon de oude schroef laten zitten. Dit is een twee-blads klapschroef. Maat weet ik niet zeker, maar ik schat dat het een 18'' is. Omdat het vermogen hetzelfde is als voorheen, en de D1-30 in het zelfde toerenbereik opereert als de 2003, past dit prima en vaart het hetzelfde.

Jouw oude VP MD11 heeft een lager toerenbereik heeft dan een D1-30, en heeft lager vermogen. Ik raad je aan kritisch te kijken naar de karakteristieken van de schroef in combinatie met de overbrengingsratio van de S130. Kans is m.i. klein dat dit zo maar passend is; je hebt vier variabelen die passend gemaakt moeten worden:
motorvermogen (max motortoerental bij volgas belast 3200-3300 rpm)
motortoerental
overbrengingsratio van koppeling
schroef maat en spoed

Je zou kunnen beginnen met het uitrekenen van het toerentalbereik van je schroef, oude situatie vs nieuwe. Als deze bereiken flink overlappend zijn, zou je je oude schroef kunnen handhaven. Nadeel van deze situatie is dat je niet het volle vermogen van je nieuwe motor aan kunt spreken. Als deze bereiken niet (onvoldoende) overlappend zijn, moet je serieus aan een andere schroef gaan denken.

Vriendelijke groet, Jos den Ouden (V933, Pluizer)

Re: Locatie Waterfilter Victoire34 onder waterlijn 24-11-2015 10:27:01

Beste Peter en Jos,

Als indicatie wil ik opgeven hoe het bij mij aan boord is.
Vic. 1044 uit 1994 met VP 2030A en saildrive 120S en sinds 2002 een 2 blads Max-Prop schroef van 17 inch.
Afstelcode is NBN en de hoekinstelling is 18 graden zowel voor als achteruit.
Snelheid bij rustig weer is 2500 rpm - 5 knoop.
                                          2900 rpm - 6 knoop.
Max  toerental is;               3500 rpm - 6.8 knoop.
Gemeten is de GPS snelheid.
Bij wind en golven op de kop zakt de snelheid wel wat terug.
Ervaring met de Max-Prop is goed, dat de achteruit  net zo sterk is als de vooruit vind ik prettig varen.
De Max-Prop wel elk jaar smeren anders slijten de tandwielen snel.
Tussen de 2000 en 2200 rpm hoor je de schroef, het is niet zingen maar een wat rumoerig geluid dat ontstaat door de geringe {water}ruimte tussen de bootbodem en het schroefblad.

Oh ja, de bovenkant van de wierpot is gelijk aan de waterlijn, als ik de deksel los maak loopt er net geen water uit.

vriendelijke groet, Allardt  {V1044 Compass-Rose}.

 

Re: Locatie Waterfilter Victoire34 onder waterlijn 24-11-2015 19:40:56

Bij een schroeven leverancier kan je uit laten rekenen wat voor een schroef bij jouw voortstuwing installatie past.
Als je de waterverplaatsing, het max. toerental, de vertraging van de keerkoppeling en de waterlijnlengte opgeeft kunnen ze het zo berekenen.
Als het optimaal is afgestemd, moet de motor vol gas ( op diep water varend) 10 % minder toeren maken al volg gas onbelast.
In dit geval dus 3600 - 10 % = +/_ 3200 rpm.
Gelukkig is een max prop in te stellen. Uiteindelijk denk ik dat hij op 21 graden komt te staan.
Het wierfilter kan je het best een paar centimeter boven de natte waterlijn zetten. Altijd goede vuling en makkelijker met winterklaar maken.
Succes,
Gr. Jaap Tromp 
 

Re: Locatie Waterfilter Victoire34 onder waterlijn 25-11-2015 08:07:49

Beste allemaal,

Ik wist niet wat een max prop schroef was en dat je daarvan de spoed in kunt stellen (excuses). Dus Peter: wellicht geen andere schroef maar een andere instelling van de bestaande, hoewel cavitatie bij een te hoge spoed en toerental wel roet in het eten kan gooien. Zoals Jaap suggereert, even uit laten rekenen of je je 15" schroef passend krijgt.

Vriendelijke groet, Jos den Ouden (V933, Pluizer).

Re: Locatie Waterfilter Victoire34 onder waterlijn 25-11-2015 21:16:12

Jaap, Jos, Allardt,

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Ik heb een berekening laten uitvoeren door een schroefleverancier en heb alle gegevens doorgestuurd. Het resultaat was dat de optimale diameter 18 inch is, ik heb nu een 15 inch maxprop, en de spoed  moet 24 graden zijn, er zou medium cavitatie optreden bij mijn huidige schroef van 15 inch. Dit komt waarschijnlijk omdat de diameter te klein is, de spoed daarom  hoog moet zijn er daardoor waarschijnlijk cavitatie optreedt. Ik twijfel of ik nu een andere schroef moet aanschaffen of dat dit wat overdreven is. 

Weet iemand of de Maxprop geisoleerd is tov de saildrive as, dit is wel een eis van Volvo Penta voor garantie op de Saildrive coating. Je ziet geen isolatie op de Maxprop.?

Met vriendelijke groet, Peter 
 

Re: Locatie Waterfilter Victoire34 onder waterlijn 26-11-2015 19:01:16

Beste Peter,

De Max-Prop is niet geisoleerd t.o.v. de saildrive as. Tot nu toe heb ik geen problemen met de aluminium saildrive.
De VP schroef die ik er in 2002 wisselde voor de Max-Prop was ook niet geisoleerd.
De zinkanode op de saildrive is eerder opgelost dan de anode die op de Max-Prop zit.
Wel heb ik de saildrive in de epoxy gezet zo.n 3 lagen en daar overheen Trilux 33 antifouling van International.
Trilux 33 in niet in Nederland te koop maar bij onze zuider buren.
Heb in 2002 de Max-Prop gekocht bij Europrop/Federal, hun advies was de spoed van 18 graden bij 17 inch.
Bij het opgeven van de waterverplaatsing moest ik het beladen gewicht opgeven, zoals volle tanks, boeken, kleding, levensmiddelen, hoeveel bemanningsleden etc.

vriendelijke groet Allardt  {V1044 Compass-Rose}.