Zalingen Victoire34 26-10-2015 19:50:25

Op mijn V34 zitten zalingen met scharnieren op de mast. Ze zijn dus niet ingeklemd op de mast maar kunnen vrij roteren. Op het uiteinde van de zalingen zit een aluminium blok waar het stag doorloopt en dit blok kan je in de zalingen schuiven. Het stag wordt vastgeklemd in dit blokje door een bout die je van buiten naar binnen op het stag draait en daarmee de zaling fixeert.
Ik heb deze bout vastgezet met locktite maar ik heb toch altijd wat twijfels gehad over deze constructie en was altijd wat bezorgd dat de zaling naar boven of benden kan schuiven. Heeft iemand hier ervaring mee en moet er boven en onder de zaling niet een verdikking geperst worden op het stag om verschuiven te voorkomen.
Ik heb mijn zalingen overigens op een hoek omhoog staan zodat hij de hoek doormidden deelt en alleen op druk belast wordt. Het valt mij altijd op dat bij bijna alle masten de zalingen evenwijdig aan dek staan en dus eigenlijk niet optimaal belast worden.

Ervaringen of tips zijn welkom.

Groet,

Peter, Recover V34

Re: Zalingen Victoire34 09-11-2015 18:33:19

Beste Peter,
Deze zaling bevestiging komen wij nog regelmatig tegen,  vooral bij de oudere (goudkleurig geanodiseerde) "Neut" masten.
De afklemming van het stag d.m.v. de bout is niet echt ideaal. 
Vaak veranderen wij dit en persen dan een loodje op het stag wat onder de zalig tip komt. Echter dit loodje kan niet over de reeds aangeperste terminal geschoven worden, dus moet het stag vernieuwd worden.
Soms wordt er ook wel een staaldraadklem ( ook wel kies genoemd) voor gebruikt.
Daar ben ik niet zo'n voorstander van omdat de stag ter plekke aardig vervormd wordt.
Als je het helemaal netjes wil hebben, maak je een nieuw stag en schuif je eerst een carrosserie ring op de draad en dan het loodje.
Normaal is de "tilling" van de zaling 2 tot 3 graden. Als je dat uitgemeten hebt kan je het loodje persen en ligt de zaling op de carrosserie ring.
In de regel maken wij ook nog een derin schijf die ook op de stag zit, maar boven de zaling.  Deze beschermd je genua tegen beschadigen.
Een heel verhaal, maar uiteindelijk valt het allemaal goed te realiseren.
Succes, Gr.  Jaap 

Re: Zalingen Victoire34 10-11-2015 21:51:22

Hallo Jaap,

Hartelijk dank voor je uitgebreide en duidellijke antwoord. Wat betreft de tilling hoek zie ik inderdaad bij andere boten dat ze slechts een kleine hoek zoals jij zegt van 2 tot 3 graden omhoog hebben. Theoretisch zou je zeggen dat de zalinghoek de hoek die het stag maakt ter hoogte van de zaling doormidden moet delen, dan staat er alleen een kracht in de richting van de zaling maar je ziet eigenlijk nooit dat men ze in die hoek zet maar altijd lager. Theoretisch als ik het uitreken zou de hoek 7 graden moeten zijn. Weet jij of men dit toch bewust wat lager zet of zou het toch beter zijn ze op 7 graden te zetten?

Met vriendelijke groet,

Peter

 

Re: Zalingen Victoire34 12-11-2015 18:35:10

Jaap,

Sorry ik maakte een denkfout! Die 3 graden is de juiste theoretische hoek en niet 7 graden.

Groet,

Peter