Motorruimte isolatie vervangen Victoire 34 1977 23-10-2015 20:52:33

Ik heb mijn oude motor uit het motorruim verwijderd en wil graag de isolatie zijpanelen vervangen met nieuw motorruim isolatie materiaal. 
Het huidige is een houtkleurig materiaal met gaatjes patroon en daarachter isolatiedekenachtig materiaal. Mooi maar de onderkant heeft in het veleden vaak nat gestaan en is verteerd.

Heeft iemand advies welk materiaal geschikt is, waar het te verkrijgen is en tips voor montage?

Met vriendelijke groet,
Peter Küppers V34  Recover,

PS, De MD11C ga ik vervangen door een VP D1-30

Re: Motorruimte isolatie vervangen Victoire 34 197 24-10-2015 20:01:55

Hallo Peter,
Je met sowieso materiaal hebben dat 'ontdreunt' én dat geluid absorbeert. In de 70'er jaren was men voor zover ik weet alleen met het tweede bezig (absorberen). Ontdreunen is het vergroten van het gewicht van wanden en plafond van de motoruimte. Daardoor trilt het minder mee. Auerhaan bijv. levert isloatiematerialen www.auerhaan.nl en op hun website staat veel technische informatie.
Dit is natuurlijk informatie die je ook zelf kunt vinden op internet. Ik hoop dat er leden zijn die dit soort moderne matrialen al toegepast hebben.
Groete, Aike van der Hoeff V1044 'Van Zijl'

Re: Motorruimte isolatie vervangen Victoire 34 197 25-10-2015 07:39:33

Beste Peter,
Ik heb een paar jaar terug de isolatie vervangen.Heb de platen van Technautic erin geplakt.
De isolatie platen zijn 35mm dik en hebben een onderdreuning sector, zijn gemaakt van dichte cel zuigen daardoor geen vocht op.
De motor kant is aluminium, mijn ervaring is dat deze isolatie een stuk beter het motor geluid isoleert / dempt dan de oude isolatie uit 1994..
Heeeel belangrijk is dat de platen goed aansluiten -geen geluidlekken- anders ben je voor niets bezig.
Heb ook het oude waterlock vervangen, voor een Vetus NLP waterlock / geluiddemper.
De oude demper was los tussen de uitaatslang gemonteerd, de nieuwe zit vast aan een schot. Deze demper maakt het motor geluid lager in toon.Heb wel de Vetus uitlaatslang gebruikt,deze is soepeler dan die van Volvo Penta.
Nog even het volgende, ik heb -jaren geleden- waterslag gehad. Tussen stoppen en starten zat 15 minuten, waterslag gaat snel. De beluchter van Volvo Penta werkte niet, terwijl ik die regelmatig controleerde. Weet niet of VP nog hetzelfde type gebruikt, maar ik heb nu de beluchter van Vetus er in zitten en werkt al vele jaren perfect.
Als je helemaal 2016 wil zijn zet je nog een afzuigventilator in de motor ruimte, wel de ventilator monteren op rubberen trillingdempers.
Succes en groet, Allardt ---1044 Compass-Rose.







 

Re: Motorruimte isolatie vervangen Victoire 34 197 26-10-2015 19:20:40

Beste Aike en Allardt,

Hartelijk dank voor jullie goede tips. Ik heb er een Volvo Demper inzitten die zit met bouten aan een schot, het ding ziet er wel goed uit. Ik heb er een metalen beluchter inzitten die ik ook regelmatig controleer. Ik heb nooit waterslag gehad en begrijp ook niet precies waarom het water nu terug kan lopen in de motor en hevelen. De uitlaat is boven water. Was je motor hierdoor beschadigd?
Het motorruim op een V34 is zeer ruim, loopt eigenlijk door van brugdek tot achter in de kuip, daar zitten ook twee ventilatie roosters. Ik weet dus niet of een afzuigventilator enigzins overbodig is, ik houd mijn boot ook liefst zo simpel mogelijk. Maar adviezen en meningen zijn erg welkom.
De isolatie zit dus ook alleen op brugdek niveau, maar loopt niet helemaal door naar de achterkant van de kuip waar de brandstof tank ook zit.

Met vriendelijke groet,

Peter, Recover V34