Bevestiging voetrail 29-08-2015 14:06:51

In verband met vermoedeijke lekkage via de voetrail, vragen wij of iemand ervaring heeft met het eventueel opnieuw bevestigen van de voetrail,liefst zonder dat je het intereur moet slopen. Aan de bovenzijde zijn schroefkoppen zichtbaar met aan de onderzijde vermoedelijk moeren, e.a is bijna niet zien. Onze victoire 34 is van 1984.
Willy en Frank Bruijn, "Marsouin".

Re: Bevestiging voetrail 30-08-2015 11:18:20

Hallo Frank en Willy,
Bij jullie in de haven in Zierikzee, de 933 Dingle Bay, daar is de voetrail vanaf geweest en die is door de huidige eigenaar (JK) vervangen. Heeft hij zelf gedaan. Kijk even in de ledenlijst voor de naam van de eigenaar.
De voetrail is om en om bevestigd met schroef en bout-met-moer. Om hem te verwijderen hoef je het interieur volgens mij niet te slopen, maar het is wel lastig om erbij te komen, bij de moeren bedoel ik.
Overigens is de kans groter dat de lekkage komt via de dek-romp verbinding, die achter de stootrand zit.
Groet, Aike van der Hoeff (1044 Van Zijl)
 

Re: Bevestiging voetrail 30-08-2015 18:01:52

Hallo Aike,
Dat is toevallig, de Dingle Bay ligt in de box naast ons en we hebben af en toe mail contact met elkaar, want hij werkt in Vietnam en is beperkt in Nederland.
We hebben op beide randen de waterslang gezet en binnen bekeken bij welke rand het water naar binnen loopt en kwamen we toch uit op de voetrail.
Na een tip van onze ander buurman heeft Frank de bouten (steeds vier schroeven en dan weer een bout) geprobeerd verder aan te draaien. Wij weten nog niet wat het resultaat daarvan is, dan moeten we even de buien van de komende tijd afwachten, maar na weer een keer testen met de waterslang lijkt het probleem verholpen. Nu nog even de betere hoosbuien afwachten.
Bedankt voor je snelle reactie,
Groet, Willy en Frank

Re: Bevestiging voetrail 01-09-2015 17:12:53

Beste Frank en Willy,

Creeping Crack Cure van Captain Tolley's {kijk even op internet} is misschien een oplossing.
Ik heb de parkers {zaten iets los} die in de voetrail zitten los gemaakt, en het "parkergat" gevuld met dit middel. Daarna de parkers met wat kit weer in de voetrail / polyester gedraaid. De slotbouten waren wel goed vast.

Groet, Allardt van Dam    V1044  Compass-Rose
 

Re: Bevestiging voetrail 07-09-2015 22:10:28

Bedankt Allard,
We zijn er nog niet uit of het de voetrail is of toch de stootrand.

Re: Bevestiging voetrail 28-12-2015 20:53:44

Collega Victoire zeilers,
Sinds november 2014 de trotse eigenaar van Victoire 933 'Overwinner' bj. '93.
Deze winter op de kant gezet om de romp een beurt te geven en een aantal scepterpotten los te halen.
Het aluminium is sterk geoxydeerd en ik wil ze opnieuw laten anodiseren bij Anodising in Wateringen (Den Haag).
De slotbouten waren redelijk tot moelijk te bereiken na het wegnemen van de multiplex teak beschieting.
De bouten zitten als een huis door het dek heen met kit.
Ik heb ze er uit moeten wrikken van de dekzijde (oude houtbeitel onder de ronde kop om een 'spleetje' te forceren.
Daarna met twee oude schroevendraaiers de kop eruit gewerkt.
Ondanks het rubber tussenplaatje onder de scepter en de hoeveelheid kit zat er toch behoorlijk wat vocht in het boutgat (lees sandwich constructie!!) Al mijn scepters (8 stuks) gaan er dus af om de boutgaten opnieuw te kitten.
Met deze ervaring zal het mij dus niet verbazen als de slotbouten van de dek/romp verbinding ook vocht doorlaten.
Met deze wetenschap gaan bij mij nu ook de wantputtings uit het dek (de mast is er namelijk af) om ze opnieuw schoon te maken en te kitten. Wees dus gewaarschuwd.........