Kotterstag 26-05-2015 17:54:55

Het hieronder geplaatste artikel heeft in het Victoire clubblad gestaan. Wij willen ook andere geintereseerden dit niet onthouden.

"Op 27 juli 2004 zijn wij vertrokken om een zgn rondje Carib te doen. Aan onze reis ging een voorbereiding van ongeveer 4 jaar vooraf. In 2003 werd door ons de “Evolution”gekocht, die met een paar aanpassingen perfect zou zijn voor deze reis. Een van deze aanpassingen was een voorziening voor zwaarweer zeilen, zoals een stormfok en een werkfok. Nadat we ons door diverse personen hadden laten adviseren met de daarbij behorende prijskaartjes besloten we het advies van onze zeilmaker op te volgen. Het laten uitvoeren door andere bedrijven liep namelijk al snel in de duizenden euro’s. Door de zeilmaker werd een bevestigingsoog boven in de mast aangebracht voor een wegneembare kotterstag. Tevens besloten we om toch gebruik te gaan maken van bakstagen om het pompen van de mast tijdens zwaar weer tegen te gaan. Gelukkig was onze mast al voorzien van bevestigingsogen voor twee bakstagen. Vervolgens werd door ons het boegbeslag verwijderd en verlengd met ongeveer 15 cm. Nadat het boegbeslag weer op de boot gemonteerd was, is op de een na onderste schroef - aan de binnenzijde in de ankerbak - een gibb-oog gemonteerd. Daarna hebben wij een neerklapbare putting op het dek gemonteerd, ongeveer 20 cm achter de bevestiging van de Profurl. Onderdeks, in de ankerbak werd aan de onderzijde van de putting een soortgelijk oog op een zelfgemaakte contraplaat bevestigd. In de ankerbak werd vervolgens een spanner gemonteerd tussen beide gibb-ogen en strak aangedraaid, alles in een denkbeeldige lijn met de wegneembare stag. Aan de wegneembare stag werd een pelikaan snapper met een spanwiel gemonteerd om de stag op spanning te brengen. Wanneer de stag niet gebruikt wordt hangt deze langs de mast. Het spanwiel is er dan af (ter voorkoming van diefstal). Aan de onderzijde wordt de stag door een halve maanvormige beugel geleid en vervolgens wordt het uiteinde vastgezet met een touwtje aan dek.

Voor de beide bakstagen hebben we aan de achterzijde van de boot, op de uiterste hoeken van de bovenrand, zowel aan bakboord als aan stuurboord een driehoekige Rvs-plaat met contraplaten gemonteerd. De platen steken aan de bovenzijde met de punt net iets boven de rand uit en zijn iets in de richting van de mast gebogen. Deze punt is zijn voorzien van een gat waarin een harpsluiting zit. Aan deze harp kunnen we op een snelle manier de bakstag middels een snapper vastklikken.

Nadat het boegbeslag precies op maat was gemaakt zag het er iets netter uit dan op de foto.

Deze voorziening heeft ons prima voldaan tijdens onze reis. Met name op het traject Bermuda-Azoren en Azoren-Engeland hadden we af en toe pittig weer en is de werkfok veel gebruikt. Gelukkig is de stormfok (oranje van kleur) niet uit de zak geweest.
Deze voorziening heeft ons (exclusief de zeilen) ongeveer 1500 euro gekost.

Bob Geurts en Anja Sijtsema."