Manchet vervangen van 1044 08-04-2015 07:53:32

ik wil de manchet vervangen Volgens mij zit die er vanaf 1998 op. Hoe kan ik het beste de rubber machet van de Saildrive /Motor, vervangen van mijn 1044. van het jaar 1998.

Re: manchet vervangen van 1044 08-04-2015 11:50:31

Hallo Derk Jan,
Het antwoord ligt een beetje voor de hand: de motor moet eruit.
Iets meer in detail: de verbinding tussen de motor en de saildrive moet verbroken worden (6 bouten) en om dat te realiseren moet je de motor losmaken van de motorsteunen aan de voorkant, en met een takel optillen en naar voren schuiven. Natuurlijk wel eerst dieselleidingen, koelwater leidingen en elektrische leidingen ontkoppelen.
Als de motor los is van de saildrive kun je de saildrive uit het gat halen waar hij in zit (het rubber zit met een stuk of 8 bouten vast).
Er zijn bedrijven die het rubber kunnen vervangen zonder de motor te verplaatsen, zij tillen de motor aan de achter kant op. Dat kost in zijn geheel minder werk en dus minder mensuren. Bij onze 933 is dat indertijd in Andijk gedaan.
Groeten, Aike van der Hoeff (V1044 'van zijl')

Re: machet vervangen van 1044 09-04-2015 22:03:59

Op het manchet staat een jaartal aangegeven.
Daaraan kan je bepalen hoe oud het is.
Volgens V-P. om de 7 jaar vernieuwen.
In mijn ogen belachelijk. Heb er al een heleboel vernieuwd, zelfs ouder dan 30 jaar waar niets aan mankeerd. Hou het wel vrij van olie en diesel !
Gr. Jaap

Re: manchet vervangen van 1044 10-04-2015 19:15:33

beste D.J.Froling,

Ga naar Google-zoek naar saildrive manchet zelf vervangen.
Het verslag {PDF} van de First31.7 vind ik er goed uitzien.
Heb in mijn boot op 01-2015 de manchet laten vervangen. Laat dat om de 10 jaar doen.
De motor gaat er niet uit. De schroef {Maxprop} haal ik er zelf af. Tevens laat ik de simmeringen van het schroefas vervangen en de O-ring van de flens.
Kosten totaal waren 1000,- euro.
De oude manchet zag er als nieuw uit.
Er is een actie gaande om keuringsinstituut TUV de gebruikte manchetten te laten keuren. Mogelijk gaat de vervangingstijd naar 13 / 14 jaar.
De manchet belasting is over het algemeen gering, de manchet wordt pas zwaar belast bij onbalans, b.v. een net in de schroef, of verlies van een schroefblad.
Groeten Allardt {V1044 Compass-Rose.}

Re: machet vervangen van 1044 15-04-2015 19:58:23

Zie ook op pagina 16 Richard Spruijt manchet vervangen.

Mvg Peter Küppers, V34 Recover

Re: manchet vervangen van 1044 23-05-2015 13:25:37

Beste DerkJan,
Is jouw vraag nog opportuun? Zo niet, dan het volgende verhaal toch maar voor andere geinteresseerden.
Tijdens het winteronderhoud 2013-2014 heb ik de saildrive manchet van onze V1044 vervangen. Die manchet zit aan de buitenzijde geklemd tussen de motorcraddle en een stalen ring en aan de binnenkant tussen twee delen van de saildrive. De standaard werkwijze is het loskoppelen van de saildrive van de motor door de motor een kleinstukje richting voorschip te verschuiven. De uitlaatslang moet hierbij (waarschijnlijk) los maar de brandstofslang en de elektrakabels zijn daarvoor lang genoeg. Om de verbinding motor-saildrive zonder (mechanische) spanning te kunnen loshalen heb ik het gewicht van de motor aan de achterzijde opgevangen met een kettingtakel en het gewicht van de saildrive door het staartstuk onderaan naar voren te trekken. Daarna ging het uiteen schuiven zonder enige kracht. Ik heb er zonodig foto´s van. Na het verwijderen van de schroef is de saildrive binnendoor uit het schip te tillen.
Met de saildrive op de werkbank is de manchet daarna betrekkelijk gemakkelijk te vervangen en kan je ook eventuele corrosieplekken adequaat behandelen. Belangrijk hierbij is het terugplaatsen van de opvulringen voor lagers en het gebruik van de juiste vloeibare pakking.
Meer details en foto´s "op aanvraag".
Met vriendelijke groet,  Wouter Schalkoort, V1044 Onyx