Eruit halen dieseltank Victoire 933 25-06-2013 22:07:44

Wij hebben de laatste jaren één keer per jaar een probleem met onze motor (MD11C; 1984), waarschijnlijk veroorzaakt door vuile diesel (ondanks bijmengen van Forté). Na een uur of 6 aaneengesloten motoren (geen hobby van ons, maar soms kun je niet anders zoals bij de Staandemastroute) begint het toerental van de motor terug te vallen en stopt die uiteindelijk. Alle keren heb ik dit (dobberend voor de Engelse kust, voor Flevoland, of aangemeerd langs een motorboot bij Zwijndrecht) weten op te lossen door het voorfilter te vervangen (hoewel naar mijn idee niet echt vies), het brandstofkanaal daarna te ontluchten (de laatste keer tot de inspuiters aan toe) en daarna weer te starten (moeizaam, maar na 6 uur motoren zijn de accu's lekker vol, dus dat is niet echt een probleem).
Maar goed, het wordt wel tijd hier echt wat aan te doen. Van Dijke adviseerde de dieseltank schoon te maken. Maar ja, dan moet die er wel eerst uit. Weet iemand hoe dit makkelijk kan? Ik heb het weleens geprobeerd, maar liep al snel aan tegen te vast zittende aansluitingen. Ook het aftapkraantje onderaan is nutteloos, want is ook geen beweging in te krijgen. Heeft iemand een idee?

Groeten,
Tjeerd Koopmans
s/y Dwaalster

Re: Eruit halen dieseltank Victoire 933 25-06-2013 22:49:18

Hallo Tjeerd,
Kijk bij 29-12-2012, daar heb ik een stukje geplaatst over hoe dat moet (V933 1986). Er hebben ook nog andere mensen gereageerd en informatie aangedragen. Ik had overigens geen probleem met het loshalen van aansluitingen. Vanuit de bakskist in de motorruimte kruipen en daar aan het werk zijn was het lastigste. Victoire heeft de zaak gelukkig wel zo gemaakt dat je de tank er via de bakskist uit gewoon kunt halen. Mocht je willen overleggen, stuur me een mail of bel.
Groet, Aike van der Hoeff (1044 Van Zijl)

Re: Eruit halen dieseltank Victoire 933 27-06-2013 22:16:40

Tjeerd,

Op mijn V34 kreeg ik de tank er niet uit. Hij paste niet door de opening in de bakskist. Ik heb hem wel losgehaald van de fundatie zodat ik hem kon bewegen. Ik had het oude kraantje dat niet meer werkte eraf gehaald en op advies van Aike er een kogelkraantje met slangtule op gezet. Prima tip! Toen heb de tank hem in het motorruim gespoeld met een scheut spiritus. Wat spiritus erin, en de tank wat heen en weer bewegen, en door het nieuwe kraantje leeg laten lopen todat er geen troep meer uitkomt, maar alleen heldere spiritus.

Wel voorzichtig met vuur, geen rokers in de buurt, geen grote hoeveelheden spiritus gebruiken.

Indien je de tank eruit kan halen is dat natuurlijk beter en veiliger.

Succes, Peter Kuppers V34 Recover

Re: Eruit halen dieseltank Victoire 933 28-06-2013 07:37:08

Beste allemaal, mag ik van de gelegenheid gebruik maken om een vraag te stellen? Ik heb geen problemen met vervuilde diesel, en gebruik ook geen dieseltoevoeging. Is het dan toch verstandig om preventief toevoeging te gebruiken? Zo ja, wat is in jullie ervaring het beste? En tenslotte, als ik nu toevoeging ga gebruiken, loop ik dan niet het risico dat er vuil losgemaakt wordt en dat ik juist problemen veroorzaak? Vriendelijke groet, Jos den Ouden

Re: Eruit halen dieseltank Victoire 933 29-06-2013 20:57:45

Hallo Jos,
De werf waar onze vervuilde tank geconstateerd werd, adviseerde ons dat wel: preventief toevoeging gebruiken, dan heb je nooit meer last. Of je daarmee reeds aanwezig vuil losmaakt weet ik niet. Wij zijn na de 933 in onze huidige 1044 ook direct met dat spul begonnen (weet niet of de vorige eigenaar het deed) en dat gaat nu 3 seizoenen goed, de filters zien er aan het begin van de winter schoon uit.
Groet, Aike van der Hoeff (V1044 'Van Zijl')

Re: Eruit halen dieseltank Victoire 933 02-07-2013 23:47:09

Dankjewel voor het advies, Aike. Dan ga ik er maar mee beginnen. Vriendelijke groet, Jos den Ouden.

Re: Eruit halen dieseltank Victoire 933 24-07-2013 22:49:55

Na nog wat persoonlijk advies te hebben gekregen van Aike (waarvoor dank!) heb ik de dieseltank inderdaad weten te verwijderen. Dit ging redelijk probleemloos, behalve dat het draineerkraantje aan de onderzijde (onder aan de tank onder een ca. 10 cm lang, cylindervormig buisje) bij losdraaien afbrak. Ik heb de tank dus leeg laten lopen via de onderzijde van het peilglas, waar eveneens een draineerplug zit. Alle koppelingen kreeg ik makkelijk los, alleen de brandstofleiding van de Webasto gaf wat problemen.
Thuis heb ik de tank 3 keer gespoeld met afwasmiddel en kokend water en daarna een keer of 5 met kokend water zonder afwasmiddel. De eerste 'spoeling' bestond uit zwarte drap met vieze slierten; de 'tweede en derde 'spoeling' waren stukken schoner. Het schoonmaken was dus wel hard nodig! Hopelijk is verdere algengroei nu te voorkomen met Forté of iets vergelijkbaars en door de tank ieder najaar te drainen.
Vervolgens heb ik de tank gedroogd door de stofzuigerslang aan de vulopening te tapen en een paar keer een half uur te laten zuigen.
Ik heb bij Smederij Tukker in Hilversum een nieuwe draineerplug erop laten lassen (gewoon een moer waar ik een bout indraai, net als een carterplug) en de dieseltank vervolgens in een uurtje weer ingebouwd en aangesloten.