Lijn doortrekken naar de kuip 06-09-2010 16:47:48

Zoals Koopmans sr. het graag ziet, doen wij ook op onze 1044 alle zeilhandelingen bij de mast. Op zich prima maar ik zou toch graag enkele trimlijnen (neerhouder, cunningham, etc.) willen doortrekken naar de kuip.

Eén van de klussen die ik hiervoor moet uitvoeren is een doorvoer maken in de opstaande rand (aan stuurboord) waar ook de bekabeling van de instrumenten door heen loopt.

Ik veronderstel dat ik de de rand aan beide kanten moet doorboren en een pijpje o.i.d. waterdcht moet vast zetten. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat is de beste manier om e.ea. uit te voeren?

Mvg,
Frank Meijer (Ti Sento)

Re: Lijn doortrekken naar de kuip 08-09-2010 21:48:23

Hallo Frank,
Wij hebben bij onze 933 in het begin overwogen om de zaak om te bouwen naar bediening in de kuip, nog even los van hoeveel en welke lijnen, maar het niet gedaan. Vanuit mijn ervaring met polyester, en kunststof in het algemeen, zou ik zeggen dat het principe dat je beschrijft goed is: gaten boren en die verbinden met een pijp (Frank Struijk verwijst hieronder naar PolyService, zeker doen; ik weet niet goed welk materiaal pijp je moet gebruiken). Al lezend en luisterend de afgelopen jaren denk ik dat je het vastzetten van de pijp het beste kunt doen met epoxy. Ik heb helaas zelf nog geen ervaring met epoxy (andere leden vast wel), maar het spul krimpt veel minder dan polyester, lijmt heel goed en je kunt het met vulmiddelen zo dik maken dat het net pindakaas is. Het gat dus wat groter maken dan de pijp en zorgen dat er aan het begin en het einde rondom een laag epoxy zit. Er zijn in Zeilen een aantal korte artikeltjes verschenen waarin getoond werd hoe je met epoxy werkt, maar die kan ik helaas niet terugvinden.
Lastiger vond ik zelf, toen ik nadacht over deze operatie, hoe je ervoor zorgt dat de klemmen en/of de lieren een voldoende stevige ondergrond krijgen. Je moet eigenlijk een aluminium plaat inlamineren onder de plek waar een klem of een lier komt. Ook een klem waar de lijn van de neerhouder in zit kan flink belast worden tijdens voor de wind varen, als je de giek lekker laag wilt houden met de neerhouder.
En verder moeten er ook mensen in de club zijn die dit al gedaan hebben, zou ik zeggen. Victoire deed het zelf ook, natuurlijk. Er vaart een ca. 1982 933 rond, de Gratia, met complete kuipbediening, die erop zit vanaf het begin.
Groeten, Aike van der Hoeff

Re: Lijn doortrekken naar de kuip 08-09-2010 23:07:06

Frank, hier een bericht van Frank, je pijpjes optie is prima, echter vraag je wel even af wat voor pijpjes ( materiaal) je gaat monteren.
Als je het b.v. met elektrapijp wilt doen moet je je realiseren dat epoxy slecht hecht maar polyester beter. De mannen van Poly Service kunnen je de juiste producten aanreiken.
doe de groeten aan Eric als je hem spreekt.

Re: Lijn doortrekken naar de kuip 20-09-2010 22:54:13

Wat betreft het monteren van de klemmen, kreeg ik ooit het volgende advies: voor ieder boutgat: boor eerst een overmaatsgat door de buitenschaal en door de tussen laag, vul dit met epoxy, en boor dan in het epoxy het eigenlijke boutgat. Hierdoor krijg je een stevig geheel, en kun je de bouten flink aantrekken (anders trek je een deuk in de binnenschaal). Ik heb ook een aantal lijnen naar de kuip lopen (inderdaad: de trimlijnen, niet die voor hijsen, strijken of reven) en daaronder zit tegen het plafond nog een stevig stukje hardhout; geeft extra verband tussen de bouten onderling.

Succes ermee,

Otto Weiler
Libertango V34

Re: Lijn doortrekken naar de kuip 27-02-2012 22:46:13

Beste Frank,

Door de kennisbank bladerend kom ik je vraag over het doortrekken van lijnen naar de kuip tegen. Ik heb dat zelf uitgevoerd bij onze 10.44 en dat is goed te doen. Als de vraag nog opportuun is, wil ik mijn ervaring wel delen.

Groet,

Wouter Schalkoort
V10.44 Onyx
wouter@schalkoort.net