achteruitvaren V34 26-04-2009 11:40:54

Onze V34 heeft enorm last van wieleffect wanneer we achteruitvaren en is nauwelijks te sturen. We hebben een vaste driebladsschroef. We hebben de spoed al laten narekenen maar die is in orde. Hebben andere V34\'s hier ook last van?

Re: achteruitvaren V34 27-04-2009 15:58:09

Wij hebben op onze 34 een Gori klapschroef.
Op ons vorige schip, een Stringer 915(koopmans), zeg maar een houten 933, hadden we ook een vaste drieblads. Ook dat forse wieleffect. Vervanging toen door een klapschroef leverde twee voordelen: Bijna een knoop harder onder zeil en veel minder wieleffect. Wel wat eerder remmen bij de ligplaats of sluis, want remmen in de achteruit kon die wel, die drieblads...
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groeten en succes.
Frans van der Ploeg, V34 Lamantijn

Re: achteruitvaren V34 27-04-2009 21:14:46

Ik vroeg me al af of er veel verschil zou zitten tussen een vaste en een klapschroef. Dank voor je antwoord, we gaan ons hier zeker verder in verdiepen. Wordt uiteraard pas komende winter - nu eerst zeilen!

Re: achteruitvaren V34 27-04-2009 23:09:20

Mariel,
Ik heb een max-prop (2 bladen klapshroef) op sail-drive.
Manouvreert goed, ook achteruit bijna geen wiel werking. Maar omdat het een grote bronzen schroef is in combinatie met Aluminium Saildrive moet je erg oppassen dat je aluminium staart stuk zich niet opoffert aan de schroef en dus snel corrodeert.
Mvg
Peter Kuppers, Recover V34


Re: achteruitvaren V34 19-05-2009 01:02:58

Prachtig toch dat wieleffect! Daar kun je zo mooi mee manouvreren; zwaaien zonder je roer aan te raken, langszij komen met een klapje achteruit. Afrdraaien met aanlandige wind. Mooi laten zitten. Leren en gebruiken.
Ik vaar ook wel eens met twee motoren en een boegschroef, maar dit is minstens net zo mooi!
Groet Jan \"Skuum\" (V1200)