Regenwater Lekkage V34 06-04-2009 21:13:39

Ik heb vooral in de winter vaak wat lek water in de kuipbakkisten en in bodem onder kombuis staan.
Ik vermoed dat de lekkage komt via het Aluminium profiel op dek(\"niet de stootrand\") dat over de gehele lengte door het dek bevestigd is met bout/moer verbinding.
Lijkt mij een hele klus om dit helemaal los te halen en opnieuw te kitten. Heeft iemand dergelijke ervaringen hiermee?
Mvg
Peter Kuppers Recover V34

Re: Regenwater Lekkage V34 06-04-2009 21:29:26

You may ask Karl Ernst Lohr, he knows almost everythink about the V 34.
Pls let me know, I\'ll forward your question to him.
My Mail: stuebbe-ab@t-online.de

Re: Regenwater Lekkage V34 06-04-2009 21:30:26

Goedendag Peter,

Wij hebben ook water lekkage gehad in weliswaar een 1044 maar constructief het zelfde volgens mij , en kwamen na veel speurwerk op niet goed afgekitte kajuit ramen uit.
Het water loopt tussen de buiten en de binnemal door en komt op het laagste punt naar buiten, was bij ons zichtbaar bij keuken en bij kaartentafel.We hebben de profielen gedemonteerd en opnieuw afgekit en het probleen heeft zich niet meer voor gedaan.
Het is misschien het onderzoeken waard, ik hoop dat u er wat aan heeft.

Groeten R.Smit ( Rolin)

Re: Regenwater Lekkage V34 11-04-2009 13:59:27

Rinze,

Dank je voor je antwoord. Ik zie in de bakskisten dat er een klein lek is langs een boutje op de voetrail. Dus ik vermoed dat dat op andere plekken ook zo kan zijn. Zie er alleen erg op tegen om de hele voetrail eraf te halen en opnieuw kitten en monteren ivm bereikbaarheid. Ik vraag me af of iemand dat wel eens gedaan heeft.

Hoe ben je erachter gekomen dat het lek via de ramen was?

Mvg
Peter Kuppers V34, Recover

Re: Regenwater Lekkage V34 11-04-2009 21:56:18

Dag Peter,

Ik heb de lekkage opgespoord met een vocht- meter zo kon ik de plek vinden waar het het meest nat was, na demontage v/d ramen was het direct duidelijk, de twee helften zaten los + veel te weinig kit gebruikt tijdens de montage.
De lekkage was bij ons ook zichtbaar achter de kaarten tafel en achter het kombuis.Na het opnieuw kitten v/d ramen nu ongeveer zes jaar gelden niets meer waargenomen.
Demontage v/d voetrails bouten zou ik eerst op de goed bereikbare plaatsen doen, bouten opnieuw kitten en het resultaat afwachten.
Water vind altijd zijn weg naar beneden soms via meest vreemde wegen, lekkage op een punt en pas zichtbaar twee meter verderop.


Groeten Rinze / Rolin

Re: Regenwater Lekkage V34 20-04-2009 22:28:02

Hallo Peter, Herr Lohr sendet Dir folgende Ratschläge: Bei mir kommt es /das Wasser Anm. von mir) in der Tat bei viel Lage über die Bohrlöcher der Scheuerleiste rein. Ich habe eine Werksseitige Alluminiumleiste mit Gummiprofieleinlage. Ich werde mir aber eine
Holzscheurleiste anbringen lassen. Diese wird dann in Sicaflex eingedichtet. Dann müßte das Problem behoben sein. Bei viel und starkem Regen dringt das Wasser über die Backskistendeckel ein. Die ersten V 34 haben keine gute Deckeldichtung. Das Wasser dringt
zwischen Deckelsüll und Deckel ein. Wir können damit leben. Bei einer Woche starkem Regen holen wir etwa eine Pütz voll Wasser raus. Es schmeckt nicht salzig, also Regenwasser. Das andere Wasser schmeckt salzig.

Wenn der Segelkamerad mit dieser Information etwas anfangen kann würden
wir uns freuen.

Beste Grüße von Bord der Thetis von der Inseln Hiddensee und Rügen.

Karl-Ernst Lohr

Re: Regenwater Lekkage V34 23-08-2009 19:56:02

Hallo. Ik heb zelf ook jarenlang lekkage gehad in de hondekooi, kwam van bovenaf dus ik dacht ook dat het de stalen rand was. Afgelopen winter echter de houten stootrand gedemonteerd, goed gekit en er weer opgezet. Was niet heel veel werk. Resultaat: geen lekkage meer.

Re: Regenwater Lekkage V34 29-08-2009 12:59:49

Op een Victoier kan je je soms werkelijk lek zoeken naar en lek.
Handgrepen op het kajuitdak nog echt vast ?
ramen?
Voetrail?
voetrail zit met schroeven én boutjes, onder de voetrail zit ( bij mij ) schuimband. De hele rail losnemen is a; niet leuk b; kans dat de rail verbuigt of zelfs breekt c; niet echt nodig.
Probleem is dat Victoire kleine ringetjes gebruikte onder de boutjes ipv carrosserieringen met als gevolg dat de ringetjes zich het polyesterinwiebelen.
Met name de laatste meter achter heeft er last van omdat we daar de spiblokken vaak vastzetten.
Ik zou eerst de schroeven er met nieuwe echte kit indraaien( bv Simson msr ac) en de boutjes vervangen en voorzien van nieuwe kit en grote ringen. Dit alles terwijl de rail gewoon op de boot blijft.

Succes Frank Struijk ab sy Prins Heerlijk II