spanning stagen V933 29-05-2006 20:58:09

Hoeveel spanning aan te brengen op de stagen na het herplaatsen van de mast (V933). Een onderzoekje op internet levert zeer verschillende inzichten op. Wanneer doe je het goed?

Re: spanning stagen V933 30-05-2006 00:46:13

Hallo Wim,

Als het goed is zijn de stagen en spanners hetzelfde, dwz stuurboord<>bakboord, en dus even lang.
Hierdoor kan je ze (flink) op spanning draaien en met bv een duimstok opmeten, zodat je dezelfde lengtes krijgt aan sb en bb. De duimstok natuurlijk telkens op dezelfde plaats op de voet van de stag zetten; het komt op mm\'s aan. Als het goed is heb je de mast uiteindelijk recht op de boot staan.
Als je vervolgens gaat zeilen (aan de wind met 4 bft of nog wat meer) kan je zien of de stagen aan lijzijde nog slap gaan staan. Dan kan je aan beide kanten alles nog wat strakker zetten. (wel weer opmeten natuurlijk om geen verschillen te krijgen)

Ik hoop dat er wat aan hebt

mvg
Francois Rambonnet

Re: spanning stagen V933 12-06-2006 01:06:55

OK Francois, je hebt helemaal gelijk! Maar nu de race trim.... ;-)
Ga eerst na of de mast loodrecht (haaks) op de boot staat (na een aantal jaren is het meten van de lengte niet meer toereikend door rek): Controleer middels de grootzeilval of de lengte aan weerskanten ogv gelijk is. Zet de mast recht op de boot, Controleer of er geen S of \"banaan\"vorm (Dwarsscheeps!) in de mast zit. Controleer de voorspanning.
Ga nu zeilen met minimaal 5Bf. Bekijk de spanning op de stagen, en kijk langs het mastspoor omhoog voor de voornoemde banaan of S-vorm. Draai de verstaging aan tot voornoemde verschijnselen verdwenen zijn.
Controleer nu de snelheid (aan de wind met daarbij behorend tuig) over beide boegen. Elimineer eventuele verschillen door de mast naar SB of BB te kantelen. (Overige zaken dienen natuurlijk ook in orde te zijn (stand overloop en genua car gelijk etc? meten!)
Vuistregel voor de spanning op achterstag:
Hoe meer wind (aan de wind) hoe strakker!
Bekijk de effecten in het zeil (aangezien de achterstag het grootzeil vlakker zou moeten maken)
Gerichte Vragen? stuur gerust een mail naar info@victoireyachts.com

Groet,

Pieter Jonkers
VICTOIRE YACHTS B.V.