Onvolledige verbranding Volvo MD11C, Victoire 34 26-05-2006 15:19:30

Ik heb een Victoire 34 met Volvo MD 11c. Deze moter rookt nogal. Ik ben er zeker van dat dit komt door onvolledige verbranding. Ik zie ook wat vetsporen die met het uitlaatwater mee
naar buiten komen.

Ik heb de interne en externe brandstof filters vervangen. Het dekseltje van de Fuel Restrainer kreeg ik er niet af. Ik had het top boutje losgedraaid maar er was geen beweging in het dekseltje te krijgen.

Vraag 1:Wie voor mij een tip hoe dit eraf te halen zodat ik de fuel
restrainer ook kan controleren op vuil?

Vraag 2: Is dit roken voor deze motoren normaal of is dit met de juiste
afstellingen te verhelpen. Moet ik de inspuitstukken een keer laten
controleren? Andere tip?


Mvg.

Peter Kuppers
Recover

Re: Onvolledige verbranding Volvo MD11C, Victoire 26-05-2006 22:04:59

Hallo Peter,

Vraag 2 Je vermeld bij de vraag niet wat voor kleur rook er uit de uitlaat komt.
Er zijn drie kleuren :

Kleur zwart : onvolledige verbranding kan veroorzaakt worden door onjuiste afstelling van de brandstofpomp of versleten verstuivers

Kleur blauw: verbrande motorolie kan veroorzaakt worden door versleten olieschraapveren of te ruime klepgeleiders in de cilinderkop.

Kleur wit : verbrande koelwater kan veroorzaakt worden door lekke koppakking of
inwendige scheur in de cilinderkop.

De meeste volvo motoren roken wel vaak blauw wat dan vaak gepaart gaat met wat olie verbruik als dat niet al te veel is hoeft dat nog geen reden te zijn om hem te gaan of laten reviceren,regelmatig controleren en e.v.t. bijvullen

Ik hoop dat je wat aan de informatie hebt.

M.v.g. R,smit/Rolin.

Re: Onvolledige verbranding Volvo MD11C, Victoire 26-05-2006 22:05:15








.

Re: Onvolledige verbranding Volvo MD11C, Victoire 03-06-2006 11:09:43

Hallo, ook wij hebben een V34 met dezelfde Volvo Penta. Op zich een geweldige motor maar wel op leeftijd. Geeft op zich niet maar sommige zaken worden minder. Ik had ook veel rook (witte) wat veroorzaakt werd door te weinig koelwater toevoer naar het uitlaatspruitstuk waardoor deze te heet werd en het koelwater gedeeltelijk tot stoom omgezet werd. Oorzaak is eigenlijk een teruglopende capaciteit van de koelwaterpomp (ligt niet aan de impeller). Ik heb vier 2mm gaatjes in de thermostatischeregelklep geboord waardoor er met gesloten klep meer koelwater naar het spruitstuk gaat. Ik ben er nu vanaf. Je kan ook de gehele klep verwijder maar dan heb je helemaal geen regeling meer. Nu heb ik nog iets van een regeling. Groet, Mikel Slot

Re: Onvolledige verbranding Volvo MD11C, Victoire 14-06-2006 22:19:36

Dank voor jullie reactie. Ik had de vraag ook nog gesteld aan Mulder Motoren. Ik kreeg het volgende antwoord:
1. De MD11C is een lange slagmotor met een temperatuur onder de 80 graden
en dit soort motoren zijn nimmer rookvrij te krijgen.
2. De witte rook dat u in uw e-mail vermeldde is vermoedelijk waterdamp,
hetgeen afhankelijk is van de atmosferische omstandigheden
en dit doet zich voornamelijk in het voor-en najaar voor als er sprake
is van een vrij hoge luchtvochtigheid. Onvolledige verbranding gaat
altijd gepaard met zwarte rook.
3. De olievlekjes op het water zijn ook vrij normaal. Dit gebeurd direct na
het starten van de motor, omdat kleine roetdeeltjes in de uitlaat door het
water
dan los komen.Als het beeld erger wordt is het mogelijk dat de
verstuiverdruk gecontroleerd moet worden.

Mvg.
Peter Kuppers
Victoire 34, Recover

Re: Onvolledige verbranding Volvo MD11C, Victoire 02-07-2006 21:10:41

Op zich zijn de motoren zoals de MD 11C, die wij ook (nog) hebben in de 34 nooit op temperatuur. Vanwege de directe koeling is de bedrijfs temperatuur 70 graden in plaats van 90 daardoor altijd meer slijtage en niet heel rustig lopen zoals bij de interkoeling.
De slijtage bij het impellerpompje komt inderdaad niet altijd van de impeller. Het nokje inwenig in het impellerhuis slijt ook. Dat kun je eruit schroeven en en nieuwe monteren. Zelf aanpassingen maken en de pomp of termostaat aanpassen lijkt me toch wat link. Weet dat als een direct gekoelde motor op de ideale bedrijfstemperatuur van 90 graden loopt..er ketelsteen wordt gevormd. Met andere woorden de pret eidigt na een tijd met een oververhitte motor.

Re: Onvolledige verbranding Volvo MD11C, Victoire 28-07-2006 20:01:37

Het dekseltje ligt vlak in de rand en eronder zit het membraam. Wellicht kun je met een klein scroevedraaiertje tussen de rand en het dekseltje komen en zo wat ruimte maken. Ik denk dat het zich wat heeft vastgezogen. In mijn ervaring van de laatste 5 jaar heb ik trouwens nog nooit vuil daar aangetroffen maar dat hangt natuurlijk ook ervan af hoelang het al niet is schoongemaakt.
Wat vettigheid uit de uitlaat is vrij normaal tijdens het starten. Ook is er dan blauwe rook maar dat ziet men bij bijna alle motoren die starten.
Daar ikzelf vrij veel olie verbruik constateerde heb ik nieuwe liners en zuigers gemonteerd en sindsdien is dat tot normale proporties teruggebracht.
Hoop dat je eruit komt.
Succes,
Wim Schagen