Sluitingstocht Noord

Locatie: Ijsselmeer
Begin datum: 24-09-2010
Eind datum: 26-09-2010
Organisator: Francois Rambonnet
Deelnemers & aantal personen:

Anak mas 2
Back Bay 2
Beloega 2
Bonito 2
Cygne 2
Echo 2
Flory Victory 2
Fuga 2
Happy 2
Janna 1
Koi 2
Medvind 2
Miraakel 2
Potvis 2
Skipper Ahoy 2
Skuum 2

Dag Allemaal,

Het sluitingsweekend zit erop! Ook wij als organisator vonden het beregezellig met jullie.
Wij hopen dat iedereen gister zonder wind toch een voorspoedige terugreis heeft gehad.
Wij hebben daarom de stoute schoenen aangetrokken en zijn met 1.80m kiel over het Vrouwenzand gegaan om de route van Staveren naar Lemmer af te snijden .....(zie foto)

Ik heb de \"winnaar\" Harmen Ament (V22) over weten te halen om een verslag te schrijven:


Verslag Sluitingstocht-Noord 2010, door Harmen Ament V22 Flory Victory

Vanaf rondom het IJsselmeer en Markermeer waren ze gekomen: 13 Victoires, van V22 tot V1270 en van Warns, Andijk, Workum, Hoorn, Enkhuizen, Heeg, Koudum, Lemmer, Monnikendam, Muiderzand , Lelystad, Andijk, Medemblik, enz enz.
Ondergetekende, lid sinds 2002 , maar door mijn werk als predikant (vaak op zondag)kwam ik niet verder dan het bezoeken van een stuk of zes nieuwjaarsvergaderingen. Hier was mijn kans: een thuiswedstrijd! Zou ik het leuk vinden? Hoe hoog was het gehalte van blauwe blazers, grijze broeken strak in de plooi, en knopen met ankersymbolen?

Vrijdagochtend 11 uur kwam mijn zwager in Staveren aan boord en gingen we naar de Lemmer. Om12 uur trossen los, stoven we met een van Zuid naar bijna pal West ruimende wind, kracht 4 à 5, op weg naar de Lemster Bokkingen. De buien trokken grotendeels langs ons heen en de zon scheen meer af dan toe. Een fijne tocht! Om 17.00 u. lagen we afgemeerd langszij Cees Brandenburg. Cees informeerde meteen hoe het met mijn buitenboordmotor ging……. Ja, wrijf het er maar in!! (ooit ‘ns m’n motor verloren!). Maar de toon was gezet: warm , hartelijk en vol humor! De Anak Mas, de Janna, de Beloega, de Cygne en dus Skipper Ahoy waren er. De Miraakel uit Enkhuizen kwam toevallig ook op ‘e Lemmer. Zij realiseerden zich dat ze verzeild waren in een Victoireclub happening dus deden spontaan mee. Hans Lenk kwam per auto melden dat hij niet door de gestremde brug bij Spannenburg kon. (Hij is zaterdag rechtstreeks naar Staveren gevaren). Bijpraten bij elkaar aan boord , zoals dat gaat; enkelen aten aan boord, anderen in de pizzeria, het werd rustig en redelijk laat in de avond. Uitgepraat raken victoirezeilers nauwelijks, als het gaat om het uitwisselen van ervaringen en informaties.


Zaterdagochtend troffen we elkaar op de steiger om de tocht naar Staveren door te praten. Ik zei dat ik als een accolade de anderen zou omgeven door als eerste te vertrekken en als laatste vermoedelijk aan te komen, aldus geschiedde: hij was om 10 uur weg en de anderen gaven hem een voorsprong van een uur en vertrokken om 11 uur. Hoe laat de anderen binnenkwamen weet ik niet precies, maar ik was zeker de laatste, toen wij om 17.00 u. afmeerden. Het was wederom een fascinerende tocht: opnieuw een harde wind , NW 5, met in buien uitschieters naar 6. Maar ook hier: van de overtrekkende buien trokken de meeste vóór ons weg , en kregen wij soms alleen wat spetters. En geregeld scheen warm en vriendelijk de zon. Dat nam niet weg dat er veel verkeer was op de marifoon en vraag om hulp, op kanaal 16.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik opnieuw een prachtige dag zeilen heb gehad!! Vooral het zeilen langs Laaksum in de verte, waar jaren geleden mijn vorige boot lag, was genieten. Voor alle duidelijkheid: ik ben nu wel bezuiden het Vrouwenzand gegaan. Afgemeerd, heb ik met mijn bemanning, gastvrijheid en een borrel genoten a/b van de Miraakel. U zult het beamen, als ik zeg dat je kunt genieten van het comfort van een V1270; uit de wind in de zon na zo’n dag op mijn V22, en dat met aangenaam gezelschap.

Per auto kwamen nog de bemanningen van de Bonito, Koi en Medvind. De laatste 2 resp. wegens hun boot met onderwaterschade op het droge geparkeerd bij een werf in Staveren en de ander door privé-omstandigheden. Petje af om toch te komen.

Nadat de Back Bay ook binnen was, toog het hele gezelschap naar De Kaap. Foekje achter de bar keek mij aan, ik sprak haar in het Fries aan,
En zei:”u bent toch die en die”?Wat ik beaamde.”ja, ik herkende u wel , ik ben Foekje van Joukje en Popke”. Tsjonge, in geen 23 jaar gezien, en dan veranderen meisjes van tien jaar wel!

Francois en Nelleke hadden de tocht perfect georganiseerd en gepaste misbruik gemaakt van familie vaardigheden zoals het bereiden van heerlijke indonesisch voedsel van broerlief zijn restaurant “Klein Java”. Heel mooi vond ik hoe Alex (een echte indo) uitvoerig vertelde wat wat was en wat er in zat. Het is prachtig als je ziet hoe mensen genieten van het werk wat ze doen! Ook prachtig was, dat deze voortreffelijke maaltijd tegen een familieprijs werd aangeboden. ( als we het toch over “prachtig” hebben: Uit de pot van de club werd ons liggeld betaald, waarvoor dank!)
Na de maaltijd vond de prijsuitreiking plaats: De organisatoren hebben waarschijnlijk ook van Kooten en de Bie indertijd gevolgd met hun programma over’t neerzetten van typetjes. In dat kader viel ooit de uitspraak “geen gezeik: iedereen rijk!”

Mutatis mutandis: alle zeilers kregen een prijs! Een prijs die heel geestig verweven was met waar de zeilers zich ten aanzien van hun boot of werk mee bezig houden. En zoals een windvlaag soms prachtig de vaart stimuleert bij slappe wind, zo verhoogd de lach voortdurend de sfeer van de avond. En werd de uitstekende stemming nog beter.
En, inderdaad: de laatste aangekomene, werd de 1e van al de 16 prijswinnaars en mocht de klos zijn om dit verslag te schrijven…… En dan te bedenken dat mijn wedstrijdervaring vrijwel nihil is; in de 50er jaren ben ik in een Sneekweek fokkenist geweest.

Ook deden we nog een quizz over kennis van Friese zaken, dat veel hilariteit opleverde. Vragen, waar vaak verschillende antwoorden op kunnen worden gegeven zodat er een pracht discussie ontstaat: waarom heeft wie waarover gelijk?!
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken als ik zeg dat ik elk uur van deze sluitingstocht genoten heb, intens genoten!!Een ploeg lieden temidden van wie ik me zeer thuis voel! Nogmaals een woord van grote dank aan de organisatoren en dat de weergoden ons voldoende wind, zon en mij, ‘t niet waardig zijnde, de eerste prijs hebben gegeven!
Voor u allen: behouden vaart en ooit, ergens , tot ziens.

“Mei golle groetenis”(= met hele vriendelijke groet!)

Harmen Ament, a/b Flory Victory , thuishaven Warns.


Wil iedereen die mooie foto\'s heeft, deze mailen naar een nieuw emailadres:

francois_en_nelleke@victoire933.nl

FOTO\'S NU AL TE ZIEN OP:
http://www.mijnalbum.nl/Album=P83CFM4W


Tot zover,

Groet,

Francois , Nelleke & Cindy

Foto's

Met 1.80 kiel over Vrouwenzand
Gemaakt door de Echo: Nelleke legt het nog even va
Gemaakt door de Echo: vertrek Potvis
Gemaakt door de Echo: goed gemutste Potvis
Gemaakt door de Echo: Anak Mas
Gemaakt door de Echo: Het Vrouwtje van S kijkt toe
Gemaakt door de Echo: na de mist
Gemaakt door de Echo: Flory Victory
Gemaakt door de Echo: Vertrek Miraakel
Gemaakt door de Echo: Leasevictoire Ventjager/Skuu
Gemaakt door de Echo: Back Bay
Gemaakt door Anak Mas: U-boot Skipper Ahoy
Gemaakt door Anak Mas: Cygne
Van de Fuga: Saluerend Vrouwtje voor de Victoires
Van de Fuga: de vloot